משרד ראש הממשלה פרסם היום (שישי) הודעה לתקשורת, בה הבהיר כי "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה". דברים אלה מגיעים על רקע אמירתו של דובר מחלקת המדינה נד פרייס כי ארצות הברית מעוניינת לדון בהקדם עם נציגים מאיראן במטרה להתקדם לכיוון חזרה להסכם הגרעין.

עוד הוסיף המשרד כי "ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה".

כאמור, על פי מקור המעורה בפרטים, עוזריו של ביידן התריעו מראש לישראל על ההודעות המשמעותיות שהם הודיעו הלילה, וביניהן ההודעה כי החליטו לבטל את הסנקציות שהטיל ממשל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על איראן. בנוסף, ביטל הממשל מגבלות נסיעה שהטיל טראמפ על דיפלומטים איראנים באו"ם שמנעו מהם הגעה למטה המרכזי שלו בניו יורק.

כידוע, לאור כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב, הסכם הגרעין עם איראן, שממנו יצא נשיא ארה"ב הקודם, דונלד טראמפ, חזר להיות נושא מרכזי בעבודת הדיפלומטיה הישראלית. ג'ו ביידן וממשלו החדש מעוניינים לשוב להסכם גרעין, והדבר עורר ביקורת אצל חלק ממקבלי ההחלטות בישראל. בהודעה שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו שלשום על שיחתו הראשונה עם נשיא ארה"ב, כתב כי שוחח עם ביידן גם על נושא זה.

כזכור, הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר בנאום שנשא ב-INSS כי "חזרה להסכם הגרעין מ-2015 ואפילו אם יושג הסכם משופר הוא יהיה הסכם רע ברובד האופרטיבי והאסטרטגי, ולכן אסור לאפשר הסכם כזה". 

כמו כן, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר בתחילת החודש ברשת NBC כי איראן נמצאת במרחק של שבועות ספורים מהתחמשות מספקת לפיתוח נשק גרעיני אם נמשיך להבליג על הפרות הסכם הגרעין.