הסעיף הסודי: לפי פרסומים במקורות זרים, העסקה להשבת הצעירה הישראלית מסוריה שהושגה בתיווך רוסי כללה מחווה מיוחדת מצד ישראל, שהסכימה לרכוש מרוסיה מיליוני מנות של החיסון "ספוטניק" לקורונה, שיועברו לסוריה. 

כזכור, אמש פורסם כי ההסכם שהושג בין ישראל לרוסיה כלל פרטים נוספים שלא הותרו לפרסום ובהם התמורה המלאה ששילמה ישראל תמורת הצעירה. הדבר גרם לסערה ברשת, וביקורת רבה של גורמים שונים בארץ.

לפי פרסום בבלוג "תיקון עולם" של ריצ'רד סילברסטיין, גורם ישראלי חשף כי רוסיה, במטרה להמתיק את העסקה, הציעה לישראל לשלם מיליונים עבור כמה מיליוני מנות של החיסון הרוסי "ספוטניק" שיועבר למיליוני סורים וישראל הסכימה. לדברי המקור, "נתניהו וגנץ, שהכירו את הנזק האלקטורלי האפשרי לשניהם, הורו על הצנזורה הצבאית למנוע פרסום לפיו ישראל הסכימה לממן רכישת מנות חיסון מרוסיה עבור מיליוני אזרחים סורים. המחיר הכולל המדויק לא נמסר לקבינט, אך מדובר במיליוני דולרים".

סוכנות הידיעות הסורית "סאנא" הכחישה את הדיווח וטענה כי לא היה שום "סעיף סודי" בהסכם שהיה קשור לחיסונים. לדברי מקור שצוטט ב"סאנא", "הפצת המידע המפוברק נועדה להשמיץ את סוריה ולעוות את הצד הפטריוטי וההומניטרי בתהליך". הוא הוסיף כי "כלי תקשורת המפיצים מידע כזה מנסים ללטש את דימוי הכיבוש הישראלי ולהעניק לו תכונות אנושיות שחסרות לו, כפי שמוכיחים הפשעים שביצע נגד העם הפלסטיני, הסורי והלבנוני".

חיילי צה''ל בגבול סוריה (צילום: רויטרס)
חיילי צה''ל בגבול סוריה (צילום: רויטרס)

כזכור, הצעירה נחתה בארץ בלילה בין חמישי לשישי לאחר ששהתה ברוסיה כבר מיום רביעי. מתברר כי הצעירה, בת 22 מאזור ירושלים הדוברת ערבית שוטפת, ניסתה בעברה שלוש פעמים לחצות את הגבול לרצועת עזה בחודשים האחרונים. פעמיים ניסתה דרך היבשה, מתוכן פעם אחת באזור נחל עוז נתפסה על ידי הצבא, ופעם אחת דרך הים על כלי שיט דמוי רפסודה.

בחקירתה דאז אמרה כי יש לה חברים ברצועת עזה, והיא רוצה לעבור ולחיות שם. עוד סיפרה שבעברה הייתה מג"בניקית ושהיא נוהגת לטייל לאורך הגבולות, ואף איימה: "אני רציתי לעבור ואני אעבור בפעם אחרת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא רוסיה פוטין פעמיים בימים האחרונים, בתאריכים 8.2.21 וב-13.2.21, וביקש לסייע לישראל כדי להשיב את האזרחית הישראלית. הנשיא פוטין נענה בחיוב לבקשת ראש הממשלה נתניהו שהודה לו על הסיוע. ראש המל"ל והיועץ המדיני לנשיא רוסיה המשיכו ברצף שיחות על מנת להשלים את פרטי החזרת האזרחית. 

״לפני ימים אחדים צעירה ישראלית חצתה את הגבול לסוריה. אני שוחחתי פעמיים עם ידידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ביקשתי את עזרתו כדי להשיב אותה, והוא אכן פעל. אני מבקש להודות לו על שנרתם שוב להשבת אזרחים ישראלים ארצה. ישראל תמיד עשתה ותמיד תעשה כל מה שביכולתה כדי להשיב את אזרחינו לארץ. אני מבקש להודות לנשיא המדינה, ראש המל״ל, מתאם השבויים והנעדרים, צה״ל, שב״כ, מוסד, משרד הביטחון, משרד החוץ ולכל מי שעזר בפעולה החשובה הזאת. תודה לכם״, מסר נתניהו.

כחלק מהעסקה, כוחות צה"ל החזירו שני רועי צאן לידי הצלב האדום בשטח סוריה דרך מעבר קוניטרה. השניים, מוחמד אחמד חוסין וטאריק גבאב אל-אוביידן, נעצרו על ידי כוחות צה"ל בשבועות האחרונים כחלק מסדרת מארבים יזומים של הכוחות מזרחית לגדר, לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל. 

"מדינת ישראל מבקשת להביע הערכה לפעולות נשיא רוסיה וכמחווה של רצון טוב ישראל החזירה לסוריה שני רועי צאן שנכנסו לישראל וכן תקצר בשלושה חודשים את עבודות השירות (באמצעות חנינה) של ניהאל אל-מקת", נמסר ממשרד ראש הממשלה.