שר הביטחון, בני גנץ, הודיע היום (חמישי) כי בחר במסוק "הסופר יסעור", הדגם CH-53K, מתוצרת "לוקהיד מרטין", כמי שיהפוך למסוק התובלה החדש של צה"ל. גנץ קיבל קיבל את המלצת הרמטכ"ל, אביב כוכבי, ואת המלצת מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר אשל. ההחלטה התקבלה במסגרת התכנית הרב-שנתית "תנופה", אותה מקדם כוכבי.

באתר הרשמי של החברה, נכתב כי המסוק החדש יכול לשאת משקל חיצוני של למעלה מ-12 אלף קילוגרמים למרחק של 110 מיילים בתנאי מזג אוויר חם. בניסוי שערכה החברה, הצליח לשאת אף למעלה מ-16 אלף קילוגרמים. 

יתרון נוסף של המסוק, הוא שמדובר בדגם חדש לחלוטין, כך שהפלטפורמות שלו מתוכננות בצורה כזו ששדרוגים במסוק יעשו באמצעות שדרוג תוכנות ,ללא צורך בשינויים מבניים אחרים. ההערכות לגבי המסוק הן שאורך חייו בשירות יכול להגיע גם ל-50 שנים. למסוק יכולת טיסה של טייס אוטומטי, כך שגם ניתן לבצע נחיתה ללא התערבות של הטייס. 

"ההחלטה על רכישת מסוקי תובלת סער חדשים לחיל האוויר, לאחר עשרות שנים, היא צעד משמעותי בבניין הכוח של צה"ל וחיונית לביצוע מגוון רחב של משימות מבצעיות בשגרה ובלחימה. המסוק החדש מותאם לצרכים המבצעיים ולאתגרי שדה הקרב המשתנה", אמר בני גנץ במעמד ההחלטה.

מסוק יסעור (צילום: אבשלום ששוני)
מסוק יסעור (צילום: אבשלום ששוני)

משרד הביטחון כתב בהודעה הרשמית כי "ההחלטה התקבלה בתום עבודת מטה מקצועית שכללה טיסות בכל המסוקים המוצעים, וכן בחינת החלופות השונות בהיבטים של הנדסה, טכנולוגיה, אחזקה ועוד. כל הפרטים, כולל מספר המסוקים המבוקש, יובאו לאישור ועדת השרים להצטיידות בהקדם האפשרי".

במערכת הביטחון סבורים כי למרות מחירו הגבוה שעומד על כמאה מיליון דולר, משמעותית יקר יורת מהמסוק המתחרה, לאורך זמן מדובר בהחלטה נכונה יותר מכיוון שהסופר יסעור מתאים יותר למשימות של חיל האוויר הישראלי.

ההחלטה לגבי רכש המסוקים התעכבה בכשלוש שנים, בעקבות המציאות הפוליטית בישראל וסיבות נוספות שגרמו לעיכוב המיותר. כעת, שבועיים וחצי לאחר שוועדת השרים להצטיידות אישרה את תוכנית הרכש של חיל האוויר על כתשעה מיליארד דולרים מכספי הסיוע של ארצות הברית, גם עסקת המסוקים לצד טייסת F-35 נוספות ומטוסי תדלוק יוצאת לדרך.