איתות לישראל: בישראל מעריכים היום (שבת) כי איראן היא זו שעומדת מאחורי פיצוץ הספינה בבעלותו של איש העסקים רמי אונגר, אמש במפרץ עומאן. נטען כי הפיצוץ בוצע באופן מכוון כאיתות גם לישראל, תוך ידיעה שהאונייה נמצאת תחת בעלות ישראלית.

כמו במקרים אחרים בהם פגעה איראן באוניות משא אחרות, גם במקרה הזה ההערכה בישראל כי מי שפגע באוניה תיכנן זאת כך שלא יהיו נפגעים כתוצאה מהפגיעה. ככל הידוע הפיצוץ והפגיעה בספינה התרחשו מעל קו המים ולא בירכי הספינה, מתחת לקו המים, כך שהחורים שנפערו הם כתוצאה מירי טיל או פיצוץ של מוקשים שהוצמדו לדופן הספינה.

רמי אונגר (צילום: אביב חופי)
רמי אונגר (צילום: אביב חופי)

כחלק מהמאבק שמנהלת איראן כנגד הסנקציות מיוחסות לה פעולות חשאיות לפגיעה באוניות בהן גם מכליות נפט במפרץ הפרסי. בשנת 2019 היו מספר מקרים בהן על פי ההערכות ביצעה איראן פעולות חבלניות כנגד אכלי שייט במפרץ, הפעם כך נראה בפעם הראשונה פעלו האיראנים כנגד אוניה בבעלות של איש עסקים ישראלי פעולה שאם תהפוך לדפוס גבוה, תעלה דילמה בישראל כיצד להגיב כנגד פעולות מהסוג הזה, אפשר להניח במישור חשאי.

הפיצוץ אירע אמש במפרץ עומאן, והותיר חורים בשני צידי הספינה. הספינה, ששטה תחת דגל איי בהאמה, הייתה בדרך לסינגפור מהעיר דמאם שבערב הסעודית, והיא נאלצה לשוב על עקבותיה. הצי החמישי של ארצות הברית, שבסיסו בבחריין, הודיע כי הוא עוקב אחרי המצב.

המפרץ הפרסי (צילום: רויטרס)
המפרץ הפרסי (צילום: רויטרס)

מיד לאחר האירוע, נכתב בדוח של חברת האבטחה Dryad על התקרית כי: " אף שהפרטים ביחס לתקרית עדיין לא ברורים, קיימת אפשרות סבירה שהאירוע הוא תוצאה של פעילות א-סימטרית של צבא איראן", נכתב בדוח של חברת האבטחה Dryad על התקרית. "פעילות כזו תואמת את המתחים הנוכחיים ואת הכוונה האיראנית להפעיל דיפלומטיה כוחנית באמצעים צבאיים בתחום העניין המיידי שלה", אמרו עוד.