ממשלת ישראל אישרה היום (שני) את יוזמת שר הביטחןן בני גנץ להעניק אות מערכה לחיילי צה''ל ואנשי צבא דרום לבנון שלחמו ברצועת הביטחון בלבנון. האות יוענק לכל מי שהשתתף במערכה מספטמבר 1982 ועד מאי 2000.

שר הביטחון גנץ בירך על ההחלטה ואמר: "כמי שהיה החייל האחרון שיצא מלבנון - אני מרגיש היום זכות גדולה להעניק הכרה לאלפי לוחמים ואחים לנשק. כאלו ששבו הביתה, וכאלו שלא. הענקת האות היא גם מסר סמלי ללוחמי צה"ל בהווה המכירה בחשיבות שהמדינה מוקירה לחייליה, על המסירות, על הסיכון שהם לוקחים ועל הפעילות לשמירה על ביטחון המדינה".

האות שיוענק ללוחמים ברצועת הביטחון בלבנון (צילום: דובר צה''ל)
האות שיוענק ללוחמים ברצועת הביטחון בלבנון (צילום: דובר צה''ל)

"אני מבקש להודות לרמטכ"ל כוכבי ולאגף כוח האדם שפועלים בנושא ודוחפים אותו קדימה ולמפקדי רא"ל (במיל') שאול מופז וחברי הוועדה שבחנה את מתן האות. נעשה הכל בכדי לסיים את המלאכה ולהעניק את האות בהקדם האפשרי", סיכם גנץ.

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, בירך היום על החלטת הממשלה להענקת אות מערכה ללוחמי צה״ל ברצועת הביטחון בלבנון, וכן ללוחמי צד״ל: ״החלטת הממשלה לקבל את המלצתנו, היא ביטוי להוקרה של מדינת ישראל למגניה ולדורות של לוחמים וחיילים אשר הגנו על גבולה הצפוני של המדינה.״ אמר הרמטכ״ל. ״הענקת האות גם לחברינו לנשק, לוחמי צבא דרום לבנון, היא ביטוי לברית העמוקה שהייתה וקיימת בינינו ושהיוותה מרכיב חשוב במימוש משימותינו ברצועת הביטחון. לבנו היום עם המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהם בשנות הלחימה ברצועת הביטחון ועם הפצועים והנפגעים", הוסיף כוכבי.

כזכור, בחודש יולי הוקמה בצה''ל ועדה ציבורית בראשות הרמטכ''ל לשעבר שאול מופז, שבחנה את האפשרות להענקת אות המערכה למשרתים בתקופת לבנון והמליצה על כך. בחודש נובמבר האחרון קיבל שר הביטחון גנץ את המלצת הוועדה והרמטכ"ל על הענקת אות מערכה לחיילי צה"ל שלחמו בלבנון והנחה על קידום מענה גם לאנשי צד"ל.

ועד הפעולה להכרה במערכה ברצועת הביטחון בלבנון הגיב להחלטת הממשלה ומסר: "אנו נרגשים מהחלטת הממשלה להכיר במלחמה; אנחנו מצדיעים למשפחות השכולות, לפצועי צה״ל בגוף ובנפש ולחברינו הלוחמים שזוכים כעת להערכה והוקרה על תרומתם לביטחון ישראל ועד הפעולה להכרה במערכה ברצועת הביטחון מברך את שרי הביטחון, בני גנץ, ונפתלי בנט, ואת הרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי, על הובלתם הנחושה להכרה בתקופת הלחימה בלבנון בין השנים 1982 ל-2000 כאחת ממערכות ישראל. החלטת הממשלה מהיום להכיר בתקופה זו כמלחמה מהווה הכרה והוקרה לרבבות הלוחמים שלחמו בלבנון מהמוצבים, במארבים, בשיירות ובמבצעים, והגנו מרצועת הביטחון על המדינה כולה ויישובי הצפון בפרט". 

עוד הוסיפו בוועד כי ״החלטת הממשלה מהווה עבורנו סגירת מעגל שנותר פתוח מיום יציאת צה״ל מלבנון במאי 2000. ביום המרגש הזה, לא נותר לנו אלא להצטרף לממשלה ולהצדיע למשפחות השכולות, לפצועי צה״ל בגוף ובנפש ולחברינו הלוחמים. מעתה והלאה, עם ישראל יתחנך וילמד על גבורתם ומסירותם של דור לוחמים שפעל במשך 18 שנים במלחמה יומיומית בלבנון״.