מותו של הלוחם ניב לובטון: צה"ל יחד עם פרקליטות המדינה, הגישו היום (רביעי) ערעור לבית המשפט העליון, על החלטת בית המשפט המחוזי - לבטל את הצעדים הפיקודיים כלפי הקצין ששימש כמפקד יחידה במצ"ח, הכוללים את הדחתו. הליכים אלו ננקטו נגד המפקד בשל סיפור מותו של הלוחם, לפני כשנתיים. 

לדברי המערערים, "פסק הדין חותר תחת תפיסת האחריות הפיקודית בצה"ל, ומתערב, במובהק, בליבת שיקול הדעת הפיקודי של דרגי הצבא הבכירים ביותר".  עוד נטען, כי "ההחלטה לבטל לחלוטין כל צעד פיקודי כלפי המפקד, נובעת מתפיסה שגויה שאינה מבחינה כראוי בין אחריות פלילית לאחריות פיקודית".

בערעור נכתב כי ההחלטה לבטל את הצעדים נגד מפקד היחידה, מהווים הלכה למעשה חוסר אחריות פלילית כלפי מעשי פקודיו. "הוא הנושא באחריות פיקודית לכשלים שהתגלו ביחידתו בעקבות האירוע", הוסיפו.

בערעור הדגישו מספר פעמים את נושא האחריות הפיקודית, הגם שהמפקד עצמו אינו אשם בביצוע המעשה, אלא צריך לשאת באחריות פיקודית, שנובעת במקרה זה מכישלון יחידתו, וכן, הובהר כי מדובר בהליך פיקודי ולא עונשי.

כזכור, בחודש שעבר בית המשפט המחוזי ביטל את החלטת צה"ל להדיח את המפקד במצ"ח בגין אחריותו הפיקודית כלפי מותו של הלוחם בגבעתי. מדובר בהחלטה נדירה, בה קבעה השופטת ארנה לוי כי לא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון: "ההדחה אינה נשענת ולו באופן מינימלי על תשתית עובדתית וראייתית".