חיים תומר, בכיר לשעבר במוסד, שוחח היום (חמישי) עם פרופ' אריה אלדד ורוני בר-און בתוכניתם ב-103FM על האפשרות שאיראן עומדת מאחורי זיהום הזפת בחופי ישראל כמעין פיגוע ביולוגי, והעריך: "הזירה הימית היא הזירה שהכי קורצת לאיראנים, הייתי לוקח את האירוע הזה לחומרה".

"בואו נסתכל על הרצף של השבועות האחרונים. אנחנו שומעים שישראל החליטה לא לשלוח אף נציג לתערוכה הביטחונית הכי חשובה בעולם באבו דאבי באמצע החודש הקודם, מפאת התרעה קונקרטית כנראה. אחר כך אנחנו שומעים על הפיגוע באונייה של רמי אונגר. ועכשיו אנחנו שומעים גם על פיגוע ראשון מסוגו, לא שמעתי עד היום על פיגוע אקולוגי. הייתה ביקורת קשה על ההודעה של השרה גמליאל, על זה שבכירי משרדיה ידעו שלא בטוח שזה פיגוע", הסביר תומר.

"האיראנים נראים לי כרגע בנקודה של בדילמה – מצד אחד הם סופגים חבטות מאוד קשות מארה"ב וישראל, מצד שני הם לא רוצים להגיב באופן שיפליל אותם באופן ברור ויסלים את המצב מפאת הבנתם את התמונה הנוכחית – התחלף הממשל בארה"ב ואולי יש להם הזדמנות. אני חושב שבהתלבטות אם זה פיגוע איראני או רק תקלה טכנית של אונייה איראנית שהגיעה למרחק שהיא הגיעה ופרקה כמות מאוד מאוד גדולה של מזוט, האינטואיציה שלי נוטה לחשוב שאנחנו צריכים לקחת את הכיוון המחמיר – שהאיראנים מחפשים אמצעים לסגור את מדינת ישראל בצורות שונות, לא בדיוק בתוך 'הקופסא' של 'נהרוג מדען כי הרגתם לנו מדען'. הם מחפשים תגובות אחרות".

על השאלה מדוע, אם כך, האיראנים לא מודים בעניין הזה, הסביר תומר: "כי זה פיגוע אקולוגי. אף אחד לא רוצה לקחת אחריות על פיגוע אקולוגי ואפשר בקלות לצבוע אותו כתקלה. הייתי לוקח את האירוע הזה לחומרה. שתיים, לוקח בחשבון שהזירה הימית היא הזירה שהכי קורצת לאיראנים. אם אני היום ישראלי ומחפש איפה לכוונן את משאבי ההגנה שלי – הייתי מסתכל על הזירה הימית".

"אנחנו זוכרים את הפיצוץ הענקי בנמל ביירות וברגע הראשון היו כל מני פרשנים שאמרו שזה בטוח אירוע שיש בו יד מכוונת, בסוף הסתבר שזו תקלה. אני מסכים שיש סימני שאלה אבל אני מדבר עכשיו כקצין מודיעין בפנסייה – יש לי רצף של אירועים מול העיניים, יש גם הצהרות קשות של נסראללה ויש אווירה שהחשבון לא יושב".

על תגובת מערכת הביטחון להודעת המשרד להגנת הסביבה אמר: "גם קציני מודיעין הם בני אדם ולפעמים הם גם נעלבים. אם הבנתי נכון, מי שעשה את החקירה הם אנשי המשרד לאיכות הסביבה וכנראה לקחו את ההובלה בחקירה בכלים אזרחיים, שהם לא פחות טובים מכלים של גופים אחרים שאני מכיר. עובדה שהם הגיעו לזיהוי של הספינה המופללת. בין אם זה נעשה בזדון כמו שהשרה רומזת, ובין אם זה נעשה בתאונה. עצם ההגעה המהירה יחסית להפללה של האונייה האחראית היא מעניינת".