מערכת הביטחון חושפת היום (ראשון) את פצצת המרגמה המדויקת של צה"ל – "עוקץ פלדה". מדובר באמל"ח הנחשב מתקדם מאוד ופורץ דרך, כאשר פצצת המרגמה בקוטר 120 מ"מ תהפוך לנשק מדויק באמצעות הנחיית לייזר ו-GPS, בניגוד לפצצות המרגמה הרגילות הנחשבות נשק סטטיסטי. 

לאחר עשר שנים של מחקר ופיתוח, מפא"ת במשרד הביטחון, זרוע היבשה וחברת אלביט מערכות המייצרת את פצצת המרגמה המתקדמת השלימו לאחרונה סדרת ניסויים שהוגדרה כמוצלחת מאוד. בעקבות השלמת הניסוי צה"ל צפוי להצטייד באמל"ח כבר בשנה הקרובה. מערכת הביטחון הזמינה מאלביט מערכות כמה אלפים בודדים של הפצצה החדשה, שברמת הדיוק שלה מגיעה לסטייה מקסימלית של עד עשרה מטרים, בתשעים אחוזים מהמקרים.

במערכת הביטחון אומרים כי הפצמ"ר החדש יאפשר אש פגיעה מדויקת וקטלנית במטרות בשטחים פתוחים ואף במתחמים עירוניים צפופים בהם פועלים מחבלים תוך ניצול האוכלוסיה כמגן אנושי. מדובר ביכולת מבצעית לרמת הגדוד הלוחם, כך שבידי המג"ד יהיה נשק זמין להשגת פגיעות מדויקות גם במהלך לחימה בשטחים בנויים.

גדודי צה"ל יצטיידו בפצצה החדשה לאחר תהליכי הכשרה שיעשו כבר בקרוב בגדודים הסדירים של צה"ל כבר בחודשים הקרובים. יחד עם זאת מדגישים במערכת הביטחון כי הפצמ"ר המדויק לא יחליף את כל פצצות המרגמה בצה"ל אלא ישולב בתמהיל ביחידות הלוחמות, כך שבידי המג"ד תהיה אפשרות להמשיך לעשות שימוש בפצמ"רים הרגילים כאשר השימוש הוא בשטחים פתוחים לתכלית מבצעית שונה.

פצצת המרגמה החדשה של צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
פצצת המרגמה החדשה של צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

כאמור, הפצמ"ר המדויק יאפשר פגיעה במטרה בסטייה של מתחת לעשרה מטרים, לעומת הפצמ"ר היום שהסטייה שלו מפגיעה במטרה עומדת על כ-50 מטרים. למעשה מדובר בשינוי מהותי מאוד שצפוי להשפיע על שדה הקרב, בשל עלותו הגבוהה יותר מהפצצה הרגילה הוא לא יחליף את כל פצצות המרגמות אלא ישולב במערך הקיים ויופעל בהתאם להחלטת המפקד בשטח.  

בצבא אומרים כי למעשה כבר ברמת הגדוד תהיה יכולת דיוק במטרות כפי שהיה בעבר רק ברמת החטיבה והאוגדה וזו בשורה משמעותית מאוד. בשנים האחרונות השימוש בארטילריה ובאש מרגמות הפך למורכב ביותר, בעיקר בשטחים הבנויים, בשל העבודה שמדובר בנשק סטטיסטי שאינו בעל יכולת דיוק. פצצת עוקץ פלדה אמרוה לשנות מגמה זו, דבר שמוגדר בצה"ל כמהפכה ביכולת האש ברמת הגדוד הלוחם.

ראש מחקר ופיתוח במפא"ת, תא"ל יניב רותם, אמר: "עשר שנות מחקר ופיתוח הביאו אותנו לרגע הזה, שבו אנחנו מעמידים לרשות כוחות החי"ר בצה"ל אמצעי שובר שוויון בשדה הקרב המודרני". הוא הוסיף כי "הפצמ"ר המדויק מעניק יכולת אש מדויקת שהייתה עד עכשיו רק לטילים ולחימושיים אוויריים".

את האמל"ח המתקדם מייצרת כאמור חברת אלביט מערכות. יהודה ורד, מנכ"ל חטיבת היבשה בחברה, סיפר: "זוהי קפיצת מדרגה ביכולת סיוע האש ברמה הטקטית, למעשה זה הופך את המרגמה בה עושים שימוש מנשק סטטיסטי לאש מדויקת". הוא הוסיף: "אנחנו מאמינים שפיתחנו פתרון יעיל שיאפשר להגדיל מאוד את הקטלניות של הכוחות בשטח, תוך צמצום משמעותי של הנזק האגבי".

סדרת הניסויים בפצצה החדשה בוצעה בדרום הארץ באמצעות שתי מערכות - ערכת "קשת" המותקנת על גבי נגמ"ש ומערכת "חנית" שהותקנה על גבי רכב 4X4.