פרסום ראשון: נגד ביחידה לוחמת נעצר בחשד לגניבת מאות רימונים. על פי החשד, הוא הצליח, באמצעות שיטה שפיתח, להערים על הרשומת הצבאית שעוקבת אחר כמות האמל"ח בבונקר, כך שהספירות המחייבות שהתבצעו באותו בונקר לא גילו את הפער במשך חודשים ארוכים ואולי אף יותר מכך. הרימונים המדוברים נמכרו לגורמים עברייניים.

כאמור, החקירה הסמויה התנהלה בחודשים האחרונים בימ"ר דרום של יחידת מצ"ח, בשיתוף ימ"ר ירושלים במשטרת ישראל, זאת לאחר שעלו חשדות כנגד הנגד המשרת ביחידה לוחמת בבסיס באזור ירושלים. החקירה הפכה גלויה לאחר מעצר הנגד, וכעת היא נמשכת ועוסקת גם בניסיונות החזרת האמל"ח. עם זאת, עדיין לא ברור כמה מהרימונים אינם נמצאים ברשותו, והגיעו כבר לגורמים עבריינים, כאשר הדרך גם לגורמי טרור עלולה להיות קצרה במיוחד.

במקביל, בצה"ל יידרשו לבדוק את יעילות הספירה שנעשתה ביחידה, כפי שמחויב בפקודות, שכן בשל הרגישות בנושא רימונים והקלות היחסית בה ניתן לגנוב אותם, בצבא מחייבים לנהל מעקב מדוקדק, הכולל ספירה, על מנת לוודא שלא חיסורים רימונים בבונקר. בנוסף בצבא יידרשו לבדוק כיצד הצליח הנגד להערים על הרשומת של הרימונים כך שלמעשה במשך תקופה כנראה ארוכה, מלבד אותו נגד שאחראי לגניבה החמורה, למרות שלכאורה בוצעו ספירות של הרימונים, בצה"ל לא זיהו את הפער הגדול.

משטרה צבאית (צילום: אבשלום ששוני)
משטרה צבאית (צילום: אבשלום ששוני)

הפרשה הזו ממחישה שהבעיה של גניבת הנשק מצה"ל היא בעיה כללית, ולא רק כזו הקשורה למגזר כזה או אחר, כמו הפריצות המיוחסות לבדואים בדרום שפורצים לבסיסי צה"ל או לשטחי האש. האירוע הזה ממחיש לצערנו שגם בתוך הצבא ישנם גורמים שלוקחים חלק בפשיעה פעילה וחמורה, עבריינים לובשי מדים. במקרה הזה מדובר בדבר חמור במיוחד, שכן מדובר באיש קבע, שהצבא נתן בו אמון.

סגן אלוף אריק בורטניקר, מפקד מרחב דרום במצ"ח, שהיחידה שלו ביצעה את החקירה, אמר בשיחה עם מעריב: "יחידת מצ"ח תמשיך בפעילותה המקצועית והאינטנסיבית, תוך הפעלת מגוון אמצעים ויכולות מבצעיות, במטרה להילחם בתופעות פשיעה חמורות בצה"ל, ביניהן גניבה וסחר באמצעי לחימה, על מנת לשמור על חוסנו המוסרי של צה"ל ועל מנת לאפשר שגרת חיים תקינה ובטוחה יותר לאזרחים שומרי חוק".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מוקיע אירועים חריגים מסוג זה וימשיך לפעול בנחישות למניעתם".