יחידת רפאים, היחידה הרב ממדית של צה"ל, מסכמת שנה להקמתה בתרגיל גדול ברמת הגולן. היחידה בנויה משילוב של לוחמים שהגיעו מיחידות מובחרות בצה"ל, קצינים ובעלי תפקידים ממגוון של חיילות מקציני חיל האוויר, מערך מודיעין ותקשוב, הנדסה, תותחנים ועוד. התרגיל ברמת הגולן הוא ההתנסות הרביעית של היחידה באימון יחידתי ובמהלך השבוע האחרון בוצעו תרגילים באש מרמת הפלוגה ועד לרמת היחידה כולה.

בצה"ל אומרים, כי לצד התפוקות הגבוהות שהיחידה הלוחמת תדע לספק במלחמה, התפקיד המרכזי שלה הוא לשמש כמעבדת ניסויים לצה"ל להטמעת טכנולוגיות ואמצעי לחימה מתקדמים ושיטות לחימה חדשות שלאחר שלב של ניסוי ביחידה חלקם מוטמעים כבר עכשיו בחטיבות המתמרנות בצה"ל.

האמצעים המתקדמים, עזרי השליטה הטכנולוגיים המשותפים וצוותים ייעודיים בהם שותפים קצינים וחיילים ממערכי היבשה, האוויר, המודיעין והאש, מאפשרים סגירת מעגלים מהירה מאוד בכל הקשור להפעלת אש. ההערכה בצה"ל היא כי בין סימון המטרה על ידי הצוות בשטח, דרך חדר המבצעים בחיל האוויר ועד לתקיפתה על ידי מטוס קרב, יחלפו דקות ספורות בלבד. בנוסף, בצה"ל מעריכים כי מבחינת ההספק של הפגיעה באויב בעת מלחמה, היחידה הרב ממדית עשויה להביא תפוקות הגבוהות עד פי שלושה מחטיבות אחרות.

תפיסת ההפעלה של היחידה מבוססת על כך שניצול היכולות הטכנולוגית ושיפור העברת המודיעין בזמן אמת שמסופק לכוחות בשטח, מגבירים בצורה משמעותית את היכולת לחשוף את האויב הנעלם בשדה הקרב. כתוצאה מכך ניתן לפגוע בו באמצעות הפעלת אש ובפעילות הלוחמים בשטח ובכך להגיע לתוצאות טובות יותר בהשמדת האויב ואמצעי הלחימה שלו בגזרת הלחימה.

תרגיל היחידה הרב ממדית  (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל היחידה הרב ממדית (צילום: דובר צה''ל)

לצה"ל אין כוונה או משאבים להקים יחידות רב ממדיות נוספות, אולם בשנה האחרונה יכולות מסויימות שהוכחו כיעילות הוטמעו ביחידות לוחמות נוספות בשטח. בצה"ל סבורים כי לעומת העבר, העובדה שיחידה לוחמת היא שבוחנת את האמצעים וטכניקות הלחימה המותאמות מאפשרת שינויים מהירים במערך היבשה כולו ובהתאם לכך מקדם את יכולת התמרון של צה"ל.

כך למשל, כחלק מהחלטות ליישום עקרונות שנבחנו ביחידה הרב ממדית בתוך הצבא, הוחלט להקים צוות קרב גדודי חי"ר-אש בחטיבת כפיר לגדוד שמשון בחטיבה יוקצו אמצעים שיאפשרו לו יכולות גבוהות יותר בכל הקשור לחשיפת אויב ותקיפה שלו. כבר בקיץ יחל פיילוט בגדוד שיימשך שלושה שבועות, בהם יפעיל הגדוד אמצעים ויכולות מתקדמים שקיבל.

בנוסף יופעלו בגדוד צוותי סופה, בהם שותפים יחד בשטח חמישה בעלי תפקידים: קצין תקיפה יבשתי שעבר הכשרה בתותחנים, קצין תקיפה אווירי שעבר הכשרה בחיל האוויר, מש"ק תקיפה ושני חיילים נוספים שיפעילו בשטח מערכות שליטה ובקרה יבשתית ואווירית. הצוות יאפשר למפקד הגדוד לסגור באופן מהיר הרבה יותר כל סיוע אש אשר יעמוד לרשותו, ממטוס קרב ועד להפעלת ארטילריה ומערכי אש נוספים. בסיירת גולני פועל כבר היום צוות סופה ובשנתיים הקרובות יקצה צה"ל עשרות צוותי סופה לגדודים בחטיבות הסדירות.

מלבד צוות סופה, יוקצו לגדוד שמשון אמצעים מתקדמים נוספים, כמו רחפנים רבים מסוגים שונים, עיבוי משמעותי של יכולות הנ"ט בגדוד, אמצעי התצפית וראיית הלילה ואמצעי שליטה בקרה מתקדמים שיאפשרו, בין השאר, קבלת מודיעין איכותי בזמן אמת וסגירת מעגלי אש קצרים.

גם בחפ"ק של מפקד הפלוגה מתכנן צה"ל שינוי גדול על מנת להקל ולשפר את היכולת שלו לתפקד ולקבל החלטות בזמן הקרב, וזאת במיוחד לנוכח עומס המידע הקיים בשדה הקרב. בחטיבת הצנחנים מטמיעים כבר עכשיו חפ"ק מ"פ מורחב, שמורכב משלושה בעלי תפקידים שעוברים הכשרות מתאימות: לוחם תקיפה, לוחם מודיעין וקצין מבצעים ברמת הפלוגה.

מטרת המבנה החדש היא להוסיף רכיב אש ומודיעין לדרג המ"פ המתמרן ולספק תמונת מצב רחבה מהירה ועדכנית למ"פ בשטח שעל בסיסן יוכל לקבל את ההחלטות. לצד חטיבת הצנחנים בצה"ל מתכננים כי כבר במהלך השנה הנוכחית מבנה חפ"ק המ"פ החדש יכנס לשאר חטיבות החי"ר הסדירות.

גם הפלוגות המסייעות בצה"ל משנות את צורתן והן תוגדרנה בכל גדוד כפלוגת חשיפה-תקיפה. הייעוד של הפלוגה המסייעת החדשה לאסוף מידע לחשיפת האויב ותקיפתו במרחב הלחימה תוך סגירת מעגלים קצרים במהלך הלחימה. פלוגת חשיפה-תקיפה ראשונה הוטמעה בחטיבת הצנחנים, ובשנה הקרובה כלל מסייעות החי"ר יעברו את השינוי ובשנת צפוי מהלך דומה גם בפלוגות המסייעות בחיל השריון. בנוסף, לצד שימוש באמצעי תצפית מתקדמים, צה"ל ירחיב בפלוגות החשיפה-תקיפה גם את השימוש ברחפנים ויגביר את יכולות הנ"ט וסגירות המעגלים באש באותן פלוגות, כחלק מסייע בלחימת הגדוד.

טנק בתרגיל היחידה הרב ממדית (צילום: דובר צה''ל)
טנק בתרגיל היחידה הרב ממדית (צילום: דובר צה''ל)

בכל צה"ל תוטמע בשנה הקרובה מערכת שליטה ובקרה חדשה המכונה צי"ד 750. מדובר במערכת שליטה ובקרה דיגטלית למפקדות והכוחות הטקטיים, שהופכת את המודיעין לנגיש לכוחות בשטח. המערכת תאפשר למפקדים לראות ולשתף בכל רגע נתון את מיקום הכוחות והאויב בשטח. בזמן מלחמה יוזרמו נתוני מודיעין סודיים שנאספים כל העת על האויב וישותפו על גבי העזרים רק בעת הלחימה, על מנת שלא לחשוף את המידע הרגיש ללא צורך בעת שגרה. מערכת ברד לצי"ד 750 תאפשר העברת נקודת ציון משותף מהשטח לצורך סגירת מעגל מול חיל האוויר בזמן קצר מאוד של דקות בודדות.

בנוסף בצה"ל צפויים להרחיב בצורה משמעותית מאוד את השימוש ברחפנים ולכל מפקד במחלקתו יהיה רחפן שיוכל גם לבצע פעולות תקיפה נקודתיות.

נפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, אמר בעקבות התרגיל כי "אנחנו רוצים שהתמרון במלחמה הבאה יהיה מדויק יותר, קטלני יותר עם עושר מודיעיני לקצה באופן רלוונטי לכוחות המתמרנים תוך הפעלת כוח אש בצמידות לכוח המתמרן. בפעם הראשונה שלוחם רדואן (יחידת העילית של חזבאללה -טל"ב) יפגוש כוח צה"ל הוא יפגוש עוצמה של מודיעין, ארטילריה, ואמל"ח מדויק עוד לפני שיפגוש את הלוחם הבודד".

"אנחנו מדברים על מהפכה אמיתית של מחלקת החי"ר בשנת 2021", הסביר סטריק על השינוי. "לראשונה לכל לוחם במחלקה יהיה אמצעי לראיית לילה וכן עלייה בסדרי גודל בכמות הנ"ט, טילי גיל, מעוזים ורחפן לכל מפקד מחלקה".