נשיא צרפת עמנואל מקרון האשים היום (חמישי) את איראן בהמשך הפרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 מול מעצמות העולם. מקרון אמר כי על איראן לנהוג באחריות ולהפסיק את ההפרות בשלב זה.

"איראן חייבת להפסיק להחמיר את המצב בתמונת הגרעין, שבו היא הפרה מספר פעמים את ההסכם", אמר נשיא צרפת במהלך פגישה שערך עם הנשיא הישראלי ראובן ריבלין. מקרון הוסיף כי מדינתו תמשיך לפעול על מנת לסיים את המשבר הנוכחי. הוא טען כי סיום המשבר יגיע משמעותו לחזור לפקח ולשלוט בתכנית הגרעין האיראנית, לצד קבלת שליטה על פעילות הטילים הבליסטיים של איראן.

עמנואל מקרון והנשיא ריבלין  (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
עמנואל מקרון והנשיא ריבלין (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

גם הרמטכ"ל אביב כוכבי מבקר בצרפת בימים אלו ואמר במהלך ביקורו כי "מבחינה בטחונית, לבנון הפכה לשבויה בידי חיזבאללה. היא איבדה את השליטה על מדיניות הביטחון שלה. חיזבאללה מחזיק אלפי טילים ורקטות הממוקמים בלב אוכלוסייה אזרחית ומיועדים במכוון לפגוע באזרחי ישראל. צה"ל יעשה את הכל כדי למנוע זאת".

כוכבי הוסיף לדבריו ואמר: "לצה"ל יש אלפי מטרות בלבנון בהיקף שהולך וגדל מדי שבוע וכן עומדות לרשותו יכולות נרחבות להשמדתן. לא נהסס לתקוף בעוצמה ביום פקודה, בכל מקום שבו ימצא אמל''ח, אויב או תשתיות מדינתיות שמסייעות לאויב. ממשלת לבנון אחראית לשנות את המצב, היא ומדינת לבנון ישאו באחריות מלאה לכל פעולה של חיזבאללה כנגד אזרחי מדינת ישראל".

צרפת, יחד עם בריטניה, גרמניה והאיחוד האירופי, עובדות בימים אלו להשיב את ארצות הברית ואיראן לשולחן המשא ומתן, גם אם בשלב זה מדובר בצעדים לא פורמליים בלבד. עד כה, נראה כי לא איראן ולא ארצות הברית מוכנות להתפשר, כאשר נדמה כי ראש השנה האיראני שחל השבוע, יחד עם הבחירות לנשיאות המדינה ביוני, עלולים להקשות אף יותר על המאמצים.

מוקדם יותר החודש, השיחות על הסכם הגרעין בין וושינגטון לטהרן הגיעו למבוי סתום. באיראן המשיכו לדבוק בעמדה לפי על ארצות הברית להסיר ראשונה את הסנקציות שהטילה, בעוד בבית הלבן הביעו אכזבה מההצהרות בטהרן ואמרו כי "ארה''ב עדיין מוכנה להפעיל דיפלומטיה משמעותית בנושא".