מחזור גיוס מרץ־אפריל 2021 נפתח היום (ראשון), ובשבועות הקרובים צפויים אלפי מתגייסים חדשים לפקוד את הלשכות ברחבי הארץ. בשל מגבלות הקורנה - מועדי הגיוס יתפרסו על פני יותר ימים.

גם במחזור זה הונחו המתגייסים החדשים להגיע ללא ליווי המשפחות ביום הגיוס, במטרה למנוע התקהלויות על מנת לעמוד בהנחיות הקורונה של משרד הבריאות. זאת על אף ההקלות האחרונות בשל השפעת החיסונים והירידה המשמעותית בתחלואה. ביום הגיוס הבוקר יתגייסו, בין השאר, הצעירים המיועדים לחטיבת גולני והצנחנים, חיל השריון ויחידות נוספות.

מתגייסים לצה''ל בבקו''ם (צילום: פלאש 90)
מתגייסים לצה''ל בבקו''ם (צילום: פלאש 90)


ביום שלישי השבוע, יום הבחירות לכנסת, צפוי להתקיים יום הגיוס לחטיבת גבעתי וחיל השריון. המתגייסים החדשים יצביעו בלשכות הגיוס, כחלק מתהליך שרשרת החיול. לאחר שיצביעו - יפוזרו לבסיסי הטירונות. הפעילויות ביחידות של המתגייסים החדשים במסגרת הטירונות יבוצעו בקפסולות, בחלוקה על פי כמות החיילים המשתתפים בהכשרה. גיבושים למסגרות שונות יבוצעו רק לאחר שבועיים מיום הגיוס.

59% מהמתגייסים החדשים הם בנים ו־41% בנות. הגיל הממוצע של המתגייסים הוא 18 ו־11 חודשים, כאשר המתגייס המבוגר ביותר במחזור גיוס זה הוא בן 29.

במחזור הגיוס הנוכחי יתגייסו לצה"ל 553 עולים חדשים, בעיקר מארה"ב, אוקראינה, אתיופיה, רוסיה וצרפת. מתוכם 345 גברים ו־208 נשים.
10.67% מהבנים ו־9.87% מהבנות שיתגייסו לצה"ל במחזור גיוס זה הם יוצאי מכינה קדם־צבאית ושנת שירות. השם הפופולרי ביותר לבנים המתגייסים (בפער גדול) הוא דניאל, ולבנות - נועה.

בתוך כך, החל ממחזור הגיוס הקרוב לוחמי ולוחמות משמר הגבול החדשים יקבלו את מדי מג"ב בלשכת הגיוס עם גיוסם לשירות החובה. המחזור הראשון לקבל את המדים התגייס כבר ביום חמישי האחרון, וכלל 258 לוחמות מג"ב חדשות שזכו לקבל את המדים מידיו של מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן.

עד לשינוי שנכנס לתוקפו המתגייסים היו מקבלים מדי א' רגילים, ככלל חיילי צה"ל, ומחכים עד ליום השבעתם על מנת לקבל את מדי מג"ב הייחודיים, לצד תעודת השוטר ונשקם האישי.

"רצינו שירות משמעותי, גם על חשבון הקריירה הספורטיבית"

לרוב אנחנו שומעים על ספורטאים מצטיינים בענפי ספורט כאלה ואחרים הזוכים להקלות בשירותם הצבאי בשל הצטיינותם הספורטיבית. אולם ישנם כאלה שעל אף הצלחתם בתחום הספורטיבי - מעדיפים שירות קרבי בצה"ל. אלה סיפוריהם של שלושה צעירים שצפויים להתגייס השבוע ולוותר על קריירה ספורטיבית מבטיחה.

וללאו אסרס הוא אלוף ישראל לקדטים בהטלת כידון. הוא ויתר על אפשרות לקבל מעמד של ספורטאי פעיל - כדי להתגייס לשירות מאתגר בהנדסה קרבית. הראל סלע, שהיה אלוף הארץ באומנות לחימה משולבת בשיטת "דניס הישרדות", מתגייס כלוחם בחטיבת כפיר. וקורן גבר, שהיה אלוף בג'יו ג'יטסו, מתגייס כלוחם בחטיבת הנח"ל.

"הרצון ללכת לקרבי תמיד היה משהו שדחף אותי", מספר אסרס, שעלה לפני כעשור מאתיופיה ומתגורר בבת ים. "קראתי על הנדסה קרבית והפעילות שם מאוד מעניינת אותי. היעד שלי הוא להגיע ליחידה המובחרת של הנדסה קרבית –יהלום", הוא מוסיף.

סלע, שגדל באילת ומתגורר בשנה האחרונה בפתח תקווה, החליט להעדיף שירות קרבי, ובמהלכו הוא מקווה ליישם את הידע שלו בשירות בשטח. "להתגייס זה דבר חשוב, בטח ללוחמה. צה"ל לא יכול לוותר על אף חייל, ואם אני יכול – בטח שארצה לתרום את חלקי. הפעילות בכפיר גם כוללת מעצרים ולעתים יש קרב מגע - ואוכל ליישם בשטח את מה שלמדתי עד הגיוס", הוא מסביר.

גבר מראשון לציון, שהחליט להפוך ללוחם בנח"ל, מספר: "השירות בצה"ל הוא אבן דרך שכל אחד חייב לעבור, ואם מתגייסים עדיף לעשות את זה הכי טוב. אני מקווה גם לתרום את הידע שלי לצה"ל כמדריך קרב מגע".

שלושתם רואים בהיותם ספורטאים פעילים ומצטיינים יתרון במהלך האימונים והשירות המבצעי. "רצינו שירות משמעותי, גם על חשבון הקריירה הספורטיבית. ספורטאים מפתחים מנטליות של נחישות ורצון להצליח גם בעת רגעי משבר", הם מסבירים לקראת יציאתם השבוע לדרך חדשה.

קורן גבר, האלוף בג'יו ג'יטסו (צילום: דובר צה''ל)
קורן גבר, האלוף בג'יו ג'יטסו (צילום: דובר צה''ל)