צבי יחזקאלי, פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל על ענייני השבוע בכל הנוגע לאיראן - התקדמות שיחות הגרעין בווינה מול המעצמות, ותקיפת אוניית הריגול של משמרות המהפכה.

"רוחאני, נשיא איראן, הגדיר זאת השבוע 'פרק חדש נפתח במזרח התיכון'. והוא צודק. מצד אחד, האמריקנים והאיראנים החלו לדבר, ובאותו יום ספינה של משמרות המהפכה חוטפת מתקפה לא פשוטה בים האדום. זה אומר שהחלה ההתנגשות בין ישראל ומשטר ביידן על כל מה שקשור בטיפול באיראן. האמריקנים רצו לידיים של האיראנים במו"מ, מוותרים על כל העקרונות. והאיראנים כמו אשפי הבזאר הפרסי לקחו את האמריקאים לחיקם, מתקפת חיוכים, המון הצהרות אופטימיות מטהרן – בזמן שישראל רואה תמונה אחרת על המסך שלה. כאשר ישראל נחושה ובאה ואומרת 'אנחנו יודעים שכוונותיהם לא תמימות, הם עובדים על העולם' והאמריקנים קונים את השקר הזה", אמר יחזקאלי.

"אלון בן דוד דיווח שראש המוסד יצא לוושינגטון לפגישות, כדי להראות ולהוכיח להם שיש צד אחר של איראן שהם מתעקשים לא לראות. מה האיראנים אומרים לאמריקנים? 'אתם רוצים לחזור להסכם – תורידו את הסנקציות'. ביום שירדו הסנקציות אתה תראה את איראן חזקה ותוקפנית יותר. הם כרגע שותקים כי הם יודעים שהאמריקנים בכיס שלהם, אבל ישראל ומערכת הביטחון יודעים שהתמונה הפוכה. ישראל ממשיכה להילחם באיראן בכל החזיתות", הוסיף.

"זה לא קרב טקטי, יש פה התנגשות בין אסכולות ותיאוריות – יש תיאוריה אחת שאומרת 'אני מאמינה לאיראנים, הם ילכו להסכם, הם יהיו אומה ככל האומות, הם יינטשו את החלום'. ויש אסכולה שנייה, ישראלית ביטחונית, שאומרת 'איראן חותרת לפצצה גרעינית וליכולות גרעיניות צבאיות ולא נאפשר לה את זה'", המשיך יחזקאלי.

כשנשאל כיצד הוא צופה שהעימות ימשיך להתפתח, השיב: "בגלל שהעימות הוא אידאולוגי, עקרוני, מהותי ושורשי אני צופה את המשך ההתנגשויות הקטנות. זה גם היה בשלטון אובמה, רק שהיום ישראל יותר בוגרת יותר מבחינת הניסיון הצבאי וההתקפי שלה לכיוון איראן. האמריקנים לא מבינים את הסיפור ההיסטורי של המזרח התיכון, שהוא עצם העניין שבגללו ישראל מתנגשת עם איראן. האם האמריקנים יגידו לישראל 'תפסיקו עם המתקפות? אנחנו מדברים עם האיראנים ואתם הורסים לנו' כמו שאובמה אמר לנתניהו. מעניין לראות לאן העימות יתפתח".

לשאלה האם איראן תנקום בישראל, השיב יחזקאלי: "הם חכמים, יש להם סבלנות, הם מנהלים את המו"מ. ראית את הנאום של רוחאני, הוא כלל לא התייחס למתקפה על האונייה. מה מעניין אותם האונייה? יש להם מה שחיכו לו יותר מכל, ארה"ב מונחת לידיהם. התחלף שם הממשל והם עומדים לקבל את המיליארדים. הם יתאפקו טיפה ויהיו פחות תוקפניים כי מה שחשוב להם כרגע זה להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין. ולפי מה שאני שומע מהבכירים האמריקנים, כולל מי שאחראי על תיק איראן, זה שהגיוני להסיר את הסנקציות. ולכן כרגע אין להם אינטרס להגביר את הלהבות, בעימות שכבר קיים כמעט בכל החזיתות בין ישראל ובין איראן".