מזכיר ההגנה בממשל ביידן לויד אוסטין הגיע היום (ראשון) לביקור בן יומיים בישראל כאורחו של שר הביטחון בני גנץ. במערכת הביטחון רואים חשיבות רבה בכך, משום שמעבר לעובדה שזהו ביקור ראשון של בכיר בממשל החדש, מדובר באירוע בעיתוי שבו ארה"ב מחדשת את המשא ומתן עם איראן לחזרה אפשרית להסכם הגרעין.

בסיום פגישתם נשאו השניים הצהרה משותפת בקרייה בתל אביב. גנץ אמר: "הדגשתי בפני המזכיר אוסטין שישראל רואה בארה"ב שותפה מלאה בכל החזיתות המבצעיות –הראשונה בהן היא איראן. המשטר בטהראן היום מהווה איום אסטרטגי לביטחון העולם, למזרח התיכון ולמדינת ישראל. נמשיך לעבוד יחד עם שותפינו האמריקאים כדי לוודא שכל הסכם עם איראן יבטיח את האינטרסים החיוניים של העולם וארה"ב, יימנע מרוץ חימוש גרעיני באזור ויגן על מדינת ישראל. 

בהתייחס להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג אמר גנץ: "בצה"ל וגם בכוחות צבא ארה"ב, ערכי ההגינות האנושית הם חלק אינטגרלי מהפעולות שאנו מבצעים בשדה הקרב. לכל אויבנו אשר מבקשים להשתמש במוסריות שלנו נגדנו ולנצל באופן ציני את ביה"ד הפלילי בהאג, אני אומר בבירור שהם לעולם לא יצליחו למנוע מאיתנו מלמלא את חובתנו. נשמור בכל עת על הציווי המוסרי להגן על חיי אנוש ובו בעת נשמור על אנושיותנו".

גנץ הודה לאוסטין על המחויבות הבלתי מתפשרת של ארה"ב לשמירה על יתרונה האיכותי של ישראל, ואמר: "עם סיומה של שנה שטלטלה את עולמנו, אני מוצא נחמה גדולה בקשר העמוק שבין עמינו ובידיעה שבארה"ב וגם כאן בישראל יש מי שפועל למען הטוב, ומבקש לקדם אחדות, סולידריות וגיוון".

אחריו נשא דברים אוסטין, שאמר: "זוהי פריבילגיה להיות כאן בביקורי הראשון בתל אביב, ואני שמח לפגוש את השר גנץ. אנו נמצאים לפני יום הזיכרון בו מכבדים את זכרם של אלו שנפלו בהגנה על מדינתם, מסורת משותפת לישראל ולארה"ב".

"אני רוצה לבטא את המחויבות החזקה של ממשל ביידן-האריס למדינת ישראל, לביטחונה וליציבות האזור. שנינו מסכימים שהבטחת ביטחונה של ישראל נמצא גבוה בסדר העדיפויות, ואני מסכים עם חששו של גנץ מפני האיומים באזור", הוסיף אוסטין.

עוד מציינים במערכת הביטחון כי בניגוד ליחסי ישראל־ארה"ב בתקופת ממשל טראמפ, עתה מתקשה ישראל להשפיע על הממשל החדש בכל הקשור להסכם גרעין חדש עם איראן.

הביקור מתקיים גם על רקע התקיפה המיוחסת לישראל נגד אוניית הביון האיראנית, כאשר גורמים בוושינגטון צוטטו בתקשורת הזרה כי עיתוי הפעולה ביום שבו נפתחו שיחות הגרעין בווינה אינו מקרי ורמזו על ניסיון ישראלי לטרפד את השיחות.

שר הביטחון בני גנץ ומזכיר ההגנה האמריקאי (צילום: אבשלום ששוני)
שר הביטחון בני גנץ ומזכיר ההגנה האמריקאי (צילום: אבשלום ששוני)


מנגד, יש להניח כי מהצד הישראלי יובע חוסר שביעות רצון על כך שגורמים בממשל שברו למעשה את מדיניות העמימות שישראל נוהגת בה בעניין ספינת הביון האיראנית. 

ניתן להניח כי הישראלים יטענו כי ללא קו תקיף מול איראן יהיה קשה מאוד להגיע להסכם שלא יפגע באינטרסים של ישראל ושל מדינות נוספות באזור.

נוסף לכך צפויים לעלות נושאים הקשורים להמשך ההתבססות האיראנית בסוריה, התמיכה בחיזבאללה, והדאגה בישראל מהבחירות הקרובות ברשות הפלסטינית והאפשרות שחמאס ינצח בבחירות ביו"ש.