הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, ראש המוסד יוסי כהן וראש השב"כ נדב ארגמן משתתפים היום (ראשון) בטקס הצדעה לנופלי מערכות ישראל והנחת דגל הלאום על קברי החללים בהיכל הזיכרון שבהר הרצל, לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שייחול ביום רביעי הקרוב.

הרמטכ"ל כוכבי התייחס בנאומו גם לאירועים הביטחוניים האחרונים ולמוכנות צה"ל למלחמה: "הזיכרון ליווה אותנו גם עתה, כשהתאמנו את מתווה האימונים ללחימה כנגד צבאות טרור. שיפרנו את  יכולות המודיעין, הגדלנו את היקף המטרות ומחסני התחמושת הולכים ומתמלאים. המאמץ העיקרי של בניין הכוח מכוון לשיפור הכושר ההתקפי של צה"ל בכלל ושל יחידות הקצה בפרט".

"בעוד כחודש נקיים תרגיל שבהיקף שטרם בוצע עד כה. חודש שלם של מלחמה, במסגרתו נתרגל את היכולות. אנו עומדים על המשמר בכושר התקפי משופר המוכן בכל רגע להפוך מתרגיל לאמת", הוסיף כוכבי.

בצל המתיחות מול איראן, הוסיף כוכבי: "פעולותיו של צה"ל במזרח התיכון נסתרות מעיניי האויבים. הם רואים את היכולות ושוקלים את צעדי הזהירות. בזכות פעולות מורכבות השנה החולפת הייתה אחת הבטוחות ביותר שידעו אזרחי המדינה. נמשיך לפעול בעוצמה ובשיקול דעת, בנחישות ובאחריות, כל זאת על מנת להבטיח את ביטחון מדינת ישראל ועל מנת שלא יתווסף שם נוסף לאבני ההיכל".

לבסוף התייחס גם למאמצים להחזיר את השבויים והנעדרים בעסקה מול חמאס: "יש לנו מחויבות מיוחדת למשפחות השבויים והנעדרים. מתחייבים לעשות כל מאמץ כדי שישובו. המאמצים להשיבם מתקיימים, והם נעשים כמו שצריך, בשקט ובצנעה".

מספרם של חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד 9.4.2021 עומד על 23,928 - כך עדכן שלשום משרד הביטחון, לקראת יום הזיכרון התשפ"א. בשנה האחרונה נוספו 43 חללים למניין הנופלים ועוד 69 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.