שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, האשים הבוקר (שני) את ישראל בתקיפת מתקן העשרת האורניום בנתנז, ואיים בפרלמנט האיראני כי מדינתו "תנקום על הפעולות שישראל אחראית להן. הם רוצים לפגוע בהצלחה שלנו, אך לא נאפשר זאת". כשעה לאחר מכן הודיעו: "זיהינו את האדם האחראי להפסקת החשמל באחד האולמות בנתנז, ננקטים צעדים הכרחיים על מנת לעצור אותו". 

"גורמים פוליטיים וצבאיים אמרו בבירור שהם לא יאפשרו להתקדם בהסרת הנקציות, וכעת הם חושבים שהם משיגים את מטרתם. אך הציונים יקבלו את תגובתם בהמשך", הוסיף זריף.

הבוקר דווח בניו יורק טיימס כי התקלה ברשת החשמל של מתקן העשרת האורניום בנתנז היא פעולת חבלה מתוכננת של ישראל, שבוצעה על מנת לפגוע ביכולתם של האיראנים לייצר אורניום. שני גורמי מודיעין התייחסו לנזק שנוצר ואמרו כי למשטר בטהרן ייקחו תשעה חודשים לתקן את הנזק שנגרם לאתר העשרת האורניום. 

מתקן הגרעין התת קרקעי בנתנז חווה מספר תקלות אתמול, ובנוסף לבעיות ברשת החשמל, דווח גם על שריפה שהתפשטה במקום. נוסף על כך, לדובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז כמאלונדי, אירעה תאונה בזמן שביקר במתקן הגרעין התת-קרקעי בנתנז. לא נאמר באיזה סוג תאונה היה מעורב כמאלונדי, ואף שנמסר כי הוא סובל משבר בקרסול וגם בראשו, נטען שמצבו שפיר.

זירת הפיצוץ בכור בנתנז (צילום: רשתות ערביות)
זירת הפיצוץ בכור בנתנז (צילום: רשתות ערביות)

יש לציין כי הניסיונות של ממשל ביידן לחדש את הסכם הגרעין עשויים להיפגע משמעותית לאחר הפעולות. איראן הודיעה כי תנקוט בפעולות חזקות יותר ויותר שאסורות במסגרת ההסכם עד לביטול הסנקציות שהטיל הנשיא דונלד טראמפ.

כזכור, לפי דיווחים בכלי תקשורת באיראן, הנשיא רוחאני הורה אמש על הפעלת צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום מדגם שהפעלתו נאסרה בהסכם מ-2015. ככל הנראה, מדובר במסר לארה"ב על רקע שיחות הגרעין שנערכו מוקדם יותר השבוע בווינה, לפיו איראן תמשיך להפר את ההסכם כל עוד לא יבוטלו הסנקציות האמריקאיות.