שימוש בנשק כימי בסוריה: הארגון למניעת הפצת נשק כימי (OPCW) קבע היום (שני) בדו"ח חדש שפרסם, כי מטוסים סוריים הטילו פצצות כלור על העיר סראקיב שבאזור אידליב במדינה בפברואר 2018.

הארגון טען כי "יש סיבה להאמין" כי חיל האוויר של סוריה ביצע את התקיפות באמצעות פצצת כלור על שכונת מגורים באזור אידליב שהייתה בשליטת המורדים בפברואר 2018.

סוריה לא השיבה לדו"ח החמור. כזכור, המדינה ובעלת בריתה רוסיה הכחישו בעקביות את השימוש בנשק כימי במהלך מלחמת האזרחים במדינה, וטענו כי ההאשמות הללו מבוימות על ידי מתנגדיו. בדו"ח של ה-OPCW, נאמר כי איש לא נהרג במתקפה אותה הם מאזכרים, אך עשרות אנשים לקו בתופעות העולות בקנה אחד עם הרעלה כימית, כמו לדוגמה בחילות, גירוים בעיניים, קוצר נשימה, שיעול ועוד.

הפצצה כימית בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
הפצצה כימית בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

נוסף על כך נכתב כי נבדקו דגימות שנאספו מהמקום, והצוות של ה-OPCW הודיע כי לא מצא עדות לכך שהאירוע בוים.

השימוש בחומר כימי כלשהו בסכסוך אלים נאסר לפי אמנת הנשק הכימי החל משנת 1997, ומופקד על ידי הארגון שיושב בהאג. באפריל 2020, צוות החקירה והזיהוי של ה-OPCW הגיע למסקנה כי מטוסי קרב סוריים ומסוק הטילו פצצות המכילות כלור וגז העצבים מסוג סארין על כפר באזור חמה בסוריה במרץ 2017.

כמו כן, בין השנים 2015 ל-2017, צוות משותף של האו"ם וה-OPCW המכונה "מנגנון החקירה המשותף" (JIM) מצא כי חיילי ממשלת סוריה השתמשו בגז העצבים סארין ובפצצות כלור בכמה הזדמנויות, בעוד שמנגד נמצאו חמושים של המדינה האיסלאמית שהשתמשו בגז חרדל.