מנכ"לית נט"ל, עורכת הדין אפרת שפרוט, שוחחה היום (שלישי) עם אראל סג"ל ורועי עידן ב-103FM והתייחסה לאירוע הנוראי בו איציק סעידיאן, נכה צה"ל פוסט טראומטי כבן 26, נפצע באורח אנוש לאחר שהצית עצמו אמש במשרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. "השנה הזו ראינו את הקושי מזנק, 80% עלייה בפניות לקו הסיוע שלנו. הפציעה השקופה מאוד מורכבת".

נתניהו על אירוע ההצתה של איציק סעידיאן, קרדיט דוברות רה"מ

"בנט"ל אחת המשימות היא להעלות מודעות", סיפרה שפרוט. "לצערנו, היה צריך לקרות המקרה המזעזע קורע הלב אתמול בערב כדי שזה יפתח מהדורות חדשות, אני לא זוכרת מתי ביום הזיכרון דיברו על פוסט טראומטיים". 

"זיו שילון אמר הבוקר שלפעמים נפגעי פוסט טראומה אומרים לו 'אנחנו מקנאים בך כי בך לפחות רואים את הפציעה'. לאנשים קשה לשכנע את הסביבה ואת עצמם לדבר על זה, להוציא את הבדידות, את הבושה שפעם להגיד 'יש לי בעיה אני לא ישן בלילה, אני חושש לצאת מהבית, עולים בי זיכרונות, יש לי התקפי זעם'. אנשים הרגישו אשמים, כאילו הם נגד המדינה. הפוך, אלה טובי בנינו, הילדים שלנו, אחים שלנו שיצאו להילחם וכל אחד חוזר מהקרב עם משהו", הוסיפה.

לדבריה, שנת הקורונה הגבירה את תחושות החרדה והדיכאון וראייה לכך היא העלייה במספר הפניות לקו הסיוע. היא אף טענה כי הסדרה "שעת נעילה" שיצאה בכאן 11, הציפה פצעים של פוסט-טראומתיים נוספים של לוחמים מן העבר. "עכשיו רואים את החבר'ה היותר מבוגרים מתחילים לנפות וזה פותח את הפצעים ואנחנו פה בשביל לתת סיוע", סיפרה.

לדבריה, "אני לא חושבת שאגף השיקום הוא גרוע, אני חושבת שיש הרבה דברים לשפר. אני חושבת שהפציעה השקופה מאוד מורכבת, מתעתעת, היא באה והולכת בתקופות. כשאין לך יד אין לך יד כל הזמן, כל השנה. בקשר לסימפטומים, יכולות להיות כמה שנים שקטות ואז יכול להיות טריגר, אפילו משמח כדוגמת לידה של ילד או חתונה ופתאום מתחילות התפרצויות זעם, לא ישן בלילות, התקפי חרדה, וזה לא כל הזמן אותו דבר. זו פציעה מתעתעת, לפעמים לוקח לאדם עצמו להבין שהוא נפגע פוסט טראומה ולכן אני חושבת שיש מורכבות יותר גדולה מפצוע פיזי".

שפרוט סיפרה כי מרבית הפניות לנט"ל מגיעות מאלו שהשתתפו בקרבות בצוק איתן והיא מדגישה: "חשוב לטפל בפוסט טראומה כמה שיותר קרוב לאירוע, שזה לא יהפוך לכרוני". בסיום הראיון אמרה: "מי שצריך אותנו אל תסחבו את זה לבד. קו הסיוע: 1-800-363-363 גם ברגע זה 24 שעות יכולים לצלצל אלינו ולהיעזר, לקבל חיבוק".