למרות התגברות המתיחות עם טהרן, במערכת הביטחון מעריכים כי אנחנו לא עומדים כרגע בפתחה של הסלמה גדולה מול איראן עד כדי מלחמה. סביר להניח שישראל תגיב על הפגיעה השלישית בספינת מסחר בבעלות ישראלית, אך במערכת הביטחון מעריכים כי זה חלק מהמערכה בים המתנהלת בין ישראל לאיראן.

גורמי ביטחון אומרים ל"מעריב" כי אנו בתקופה מתוחה, שבה כבר מזה זמן רב נקודת המוצא היא שאיראן תנסה להוציא אל הפועל תגובה צבאית משמעותית. בהתאם, נלקחים בחשבון גם תרחישים קיצוניים של תגובה איראנית אפשרית – כולל שיגור טילים ארוכי טווח, טילי שיוט או כלי טיס בלתי מאוישים. ועדיין – ההערכה היא שמכאן ועד מלחמה יש עוד מרחק רב. למעשה, חרף האירועים האחרונים בעימות מול איראן, בימים האחרונים אין שינוי דרמטי בכוננות הישראלית.

טיל שיוט איראני (צילום: רויטרס)
טיל שיוט איראני (צילום: רויטרס)


בערב יום העצמאות, אומרים ל"מעריב" גורמים ביטחוניים כי אסור להיות שאננים אל מול האיומים מצד איראן. מנגד, אין גם מקום ליצירת אווירה של ערב מלחמה. מדובר במערכה ארוכה, שבה יש לישראל הצלחות גדולות וסיכולים לא מעטים של ניסיונות תגובה מצד איראן ובעלות בריתה. עם זאת, אין תעודות ביטוח שלצד השני לא יהיו גם הצלחות מבצעיות - וגם את זה צריך לקחת בחשבון. גורמים בישראל מכחישים את האפשרות שעיתוי הפעולות המבצעיות האחרונות והדחיפות שלהן מכוון גם לפגיעה בניסיון של ארה”ב להחזיר את איראן להסכם הגרעין.

לפי הגורמים, מבחינה מבצעית, בכל הקשור למערכה מול איראן מתנהל תיאום מול הדרג המדיני. התכנון, אישורי התוכניות וקבלת ההחלטות – הכל נעשה באופן ענייני. לעומת זאת, מוספים הגורמים, ההדלפות הרבות היוצאות מישראל מתדלקות את המתיחות מול איראן ומעצימות אותה ללא צורך. אין בפרסומים הללו כל שיקול ענייני שמשרת אינטרס ישראלי, מדגישים הגורמים.