גורמים בישראל מעריכים כי בתקופה הקרובה איראן תמשיך לעשות כל מאמץ ולנקוט פעולות שונות כדי לחזק את טענתה שהפגיעה באתר בנתנז גרמה לנזק קטן מאשר העריכו מומחים בעולם.

בסוף השבוע הכריזה איראן כי היא הצליחה להעשיר כמויות ראשונות של אורניום לרמה של 60%, הגבוהה ביותר שהעזה להעשיר מאז ומעולם.

בישראל מעריכים כי בסבירות גבוהה, גם ללא הפעולה המיוחסת למוסד בנתנז, האיראנים היו עשויים לנקוט בצעד כזה, כחלק מהתרסה וכפעולת לחץ על המערב לחזור למסגרת של הסכם מנקודת פתיחה טובה יותר מבחינתה.

אלא שלא מן הנמנע שהפיצוץ בנתנז האיץ את קבלת ההחלטות באיראן ודחק בה להקדים בצעד זה. כך או כך, בישראל סבורים כי העשרת האורניום לרמה של 60% ממחישה לעולם עד כמה איראן מסוכנת.

לצד הערכות שנשמעו מצד גורמי מודיעין ישראליים מיד לאחר הפעולה המיוחסת לישראל בנתנז על כך שלאיראן ייקח לפחות תשעה חודשים לשקם את יכולת העשרת האורניום שלה, נשמעים גם קולות אחרים במערכת הביטחון הטוענים כי מוקדם להעריך את מידת הנזק שנגרם וכי יידרש זמן ארוך יותר כדי להעריך את מידת הנזק וכמה זמן ייקח לאיראנים לשקם את האתר.

אותם גורמים טענו כבר לאחר הפרסומים הראשונים על הפגיעה בנתנז כי לאיראנים יש יכולות ואתרים נוספים שבהם היא יכולה להמשיך את העשרת האורניום, וכי לצד ההישג המבצעי צריך להיזהר מפני הפרזה במידת הנזק שנגרם ומפני ההשלכות על המשך ההתקדמות האיראנית בתוכנית הגרעין.

במערכת הביטחון סבורים כי גם לאחר הפגיעה יש לאיראן יכולת מספקת ואמצעים שמאפשרים לה להמשיך ולהפר את הסכם הגרעין.

עוד נטען כי איראן תשאף להקצין את פעולותיה כחלק מהלחץ שהיא מנסה להפעיל על המערב לצורך הסרת הסנקציות.