לאחר ביקור מזכיר ההגנה בישראל ולקראת ביקורם של הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן בוושינגטון בשבוע הבא, בישראל סבורים כי אנחנו מתקרבים למבוי סתום אל מול האמריקאים ביכולת להשפיע על חזרתם למסגרת הסכם גרעין בתנאים שישראל מבקשת.

ההערכה במערכת הביטחון היא כי ההחלטה האמריקאית כבר התקבלה: חזרה למסגרת הסכם עם איראן. בשלב הראשון - בהסכם ביניים, שכבר בו יוסרו חלק מהסנקציות ללא שינוי מהותי מהסכם הגרעין הקודם.

בדיון בקבינט שלשום לא התקבלו החלטות חדשות ולא דנו על אסטרטגיה. היה זה בסה"כ דיון של שעתיים, שבו שיקפו גורמי הביטחון לשרי הקבינט את תמונת המצב מול איראן, לאחר יותר מחודשיים שבהם הקבינט לא התכנס. השרים שאלו גם על האמריקאים וקיבלו את התשובה כי ארה"ב נחושה לחזור למסגרת של הסכם.

מבחינתה של ישראל הסוגיות הגדולות שנמצאות על השולחן מתחלקות לשלוש: הקו הדיפלומטי מול ארה"ב; הכנת אופציה צבאית אמינה, שייקח זמן לבנות אותה ושדורשת משאבים נוספים ותקציב כנגד תוכנית הגרעין באיראן; והמערכה מול התבססות איראן במזרח התיכון, שחזרת ארה"ב להסכם עשויה להשפיע עליה.

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר במתקן גרעיני (צילום: רויטרס)
נשיא איראן חסן רוחאני מבקר במתקן גרעיני (צילום: רויטרס)

באשר לארה"ב, יש בישראל מחלוקת. בעוד שר הביטחון בני גנץ סבור שצריך לאמץ קו מתון ולנסות לקדם אינטרסים ישראליים בדיאלוג מול האמריקאים, ראש הממשלה בנימין נתניהו סבור שהקו הישראלי מול הגרעין צריך להיות נוקשה, גם אם יתפרש כלעומתי אל מול הממשל של הנשיא ג'ו ביידן.

האסטרטגיה של ישראל בשנים האחרונות נשענה, לצד הפעלת הכוח נגד איראן בזירה הקרובה והרחוקה, גם על הלחץ הכלכלי שהפעילה ארה"ב. לפעילות המבצעית הישראלית בשנים האחרונות מיוחסים הישגים רבים, ובאיראן מתקשים לגבות על כך מחיר מישראל.

אולם למרות המכות המשמעותיות שספגו, האיראנים מפגינים נחישות ורחוקים מהתפרקות שלטונית. הסרה, אפילו חלקית, של עול הסנקציות מעל טהרן, עשויה להשפיע גם על האסטרטגיה של ישראל במאבק מול איראן.

בכל הקשור להברחת אמצעי הלחימה מאיראן לסוריה, יש תמימות דעים בין כל הגורמים כי ישראל תמשיך לפעול. אולם, לצד זאת, במערכה שניהלה ישראל בשנים האחרונות נגד הברחות הנפט מאיראן לסוריה לטובת הלבנת כספים לחיזבאללה, מסתמן כי נוכח המתיחות העולה והרמזים הברורים מארה"ב שהיא לא רואה בעין טובה את עליית המדרגה בהסלמה, לא מן הנמנע כי בתקופה הקרובה ישראל תצמצם את הפעילות במרחב הימי.

הפעילות הישראלית במערכה שבין המערכות (מב"מ) אינה קשורה באופן ישיר לנושא הגרעין באיראן. אולם האתגר הישראלי בתקופה הקרובה יהיה להמשיך לפעול מבלי למתוח את הקווים מול האמריקאים.

בינתיים סבורים בישראל כי גם אם ארה"ב תחזור להסכם עם איראן, מחובתה של ישראל להשאיר על השולחן אופציה צבאית אמינה, למקרה שתידרש פעולה צבאית נגד תוכנית הגרעין של איראן.

על הנושא הזה אומנם אין מחלוקת, אבל בשלב הזה גם אין תקציב. בתסבוכת פוליטית, בישראל שלאחר הקורונה, תקציב נוסף גם לא נראה באופק.

ככל הידוע, בוושינגטון לא מתנגדים לכך שישראל תקדם במקביל את האפשרות הצבאית. האפשרות שהממשל בוושינגטון גם יתמוך תקציבית בסיוע נוסף נמצאת גם היא על השולחן מבחינתה של ישראל, אולם היא תלויה בטיב היחסים ובהבנות גם בנושאים שהרבה פחות נוחים לישראל.