פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM וסיכם שבוע נוסף של התקדמות בשיחות בווינה בין איראן והמעצמות על חזרתה של ארצות הברית להסכם הגרעין.

"הולך להיות נזק, והשאלה אם ישראל עכשיו תצליח למזער את הנזקים. ממשל ביידן רץ לזרועות האיראנים. אני רואה את זה במו"מ והדיון עכשיו הוא על אופן הסרת הסנקציות, זאת אומרת שארה"ב כבר הסכימה להסרת הסנקציות ולדעתי היא תמשיך ללכת בקצב האיראני וגם תסיר את הסנקציות בקצב שהאיראנים רוצים. מה זה אומר? שזה נזק גדול לישראל", פתח יחזקאלי.

"כל השאלה היא אם המידע שייקחו בכירי מערכת הביטחון ויראו לאמריקנים, מידע מודיעיני חותך שהאיראנים בדרך לפצצה, משטים בעולם, לא סופרים אף אחד. האם זה ישפיע? אני חושב שבספק אם זה ישפיע על האמריקנים. האמריקנים רצים לזרועות של האיראנים לא בגלל שהם חושבים שהאיראנים לא יגיעו לגרעין. הם פשוט חושבים שהסכם זה הדבר הכי נכון כרגע, וברור שזאת טעות. לכן כל מידע מודיעיני שיציגו לא יעזור. הנזק הגדול ביותר בעניין של ההסכם לאחר כמה שנים שאנחנו רואים איך איראן מתנהגת זה הפעלת זרועות הטרור של איראן במזה"ת. אני מדבר על חיזבאללה, על הזרועות בסוריה וכמובן, על החוטים בתימן. את זה הסכם לא יפסיק", המשיך.

כשנשאל האם הוא חושב שאיראן לא תעצור את זרועות הטרור למרות ההסכם, השיב יחזקאלי: "בוודאי. אתה רואה את חיזבאללה הולך הביתה? אתה רואה את הנוכחות האיראנית בסוריה מתקפלת כי יש הסכם? אתה רואה את החות'ים בתימן לוקחים את הטילים ומוסרים אותם לגורם בינלאומי? מה פתאום! המאבק של האיראנים באזור הוא בן 1,350 שנה, זה קרב בין הסונים לשיעים השבוע הסעודים הלכו לבקש מהאיראנים לדבר איתם. הם כבר מבינים שיש עליונות איראנית, שהם בעלי ההגמוניה באזור והם שואפים להטיל את חתתם על כל הסונים. זה קרב שהוא מתחיל האסלאם והם לא יוותרו בגלל הסכם כזה או אחר.

"נכון שהם יעשו עם ארה"ב איזה הסכם לעיכוב הגרעין, וראית השבוע איך יכולים להרים את העשרת הצנטריפוגות ל-60 אחוז תוך זמן קצר, מה תהיה הבעיה בעוד כמה שנים להרים ל-90 אחוז? ההסכם הזה בעצם בא ואומר תעכבו את תוכנית הגרעין, תנו לנו לפקח עליה, כביכול עם חצי קריצה, ותמשיכו במעשיכם. איראן לא תפסיק להפעיל טרור באזור, מבחינתנו הישראלים איראן היא עדיין גורם מסוכן".

לבסוף נשאל יחזקאלי האם האמריקנים יגבילו את ישראל עכשיו מלפעול כמו שהיא פועלת בהפצצות ופעולות שונות, והשיב: "זאת ה-שאלה. ראית מה קרה מאז שהאיראנים נכנסו לשיחות עם ארה"ב. קרו כמה תקיפות – התקיפה של הספינה, הפיצוץ בנתנז, ישראל גם תקפה בסוריה. אגב, הטיל שעף אתמול, אם היה טעות או לא טעות, מדובר על יותר תעוזה. אני חושב שיש פה מסלול התנגשות, ישראל סימנה את הכיוון שאומר אנחנו נמשיך ואין ברירה. אני לא יכול לדבר בשם ישראל, אבל לפי איך שישראל מתנהלת כרגע היא לא מאמינה לאיראנים ותמשיך לסכל את תוכנית הגרעין ואת ההתפשטות האיראנית באזור כאילו אין הסכם. הפעולות של השבועות האחרונים הוכיחו שישראל לא נרתעת מזה שביידן הולך עם האיראנים ולא מאמינה לו ואני חושב שההתנגשות הזאת תהיה עוד יותר פומבית ונראית לעין כי מדובר באיום קיומי בסופו של דבר. ישראל לא תוותר בעניין הזה".