צביקה יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 13" שוחח הבוקר עם אראל סג"ל בתכניתו ברדיו 103FM והתייחס למהומות שמתרחשות במזרח ירושלים: "לפעמים המוח המערבי חושב שהסיבה והתוצאה הן מה שהוא רואה. זה לא הסרטון בטיק־טוק ולא עלייתו של שרון להר הבית ולא חיסול כזה או אחר, אנחנו נוטים לחשוב שמה שקורה בעיניים שלנו הוא שמאיץ".

הוא הוסיף כי "אני רוצה לכפור בתפיסה הזאת – הסיפור הוא דתי, אסלאם מול יהדות. יש סיפור שצץ מדי פעם כשרגשות דתיים עולים ומוציאים את מה שיש בבטן, מה שחבוי בפנים".

יחזקאלי דיבר גם על איסורה של המשטרה על הפלסטינים לשבת במדרגות שער שכם, מהלך שהלהיט את ציבור המתפללים: "אני לא יודע אם זו החלטה שהיה בה היגיון, גם אם היא הייתה לא הגיונית ולא נכונה אני לא חושב שזה הנפץ. יכול להיות שגם המגנומטרים לא היו חכמים וגם המדרגות בשער בשכם, אבל הסיפור במזרח התיכון הוא איך אתה מחליט".

מהומות ליד שער שכם בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מהומות ליד שער שכם בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"על הדרך בה ישראל מורידה החלטות למזרח ירושלים יש לי הרבה ביקורת", המשיך, והזכיר שיחה שהייתה לו לטענתו עם יו"ר הרש"פ לשעבר, יאסר ערפאת: "אני ישבתי אצל ערפאת ב-2002 ואמרתי 'אתם מפוצצים את כל סיפור קאמפ דיויד ומגיעים לאינתיפאדה, רק כי שרון עלה?' הוא חייך ואמר 'זה היה מתכונן מראש'".

"אנחנו בשכל המערבי שלנו לא יכולים להפריד בין סיבה לתוצאה. יש מחיר לכך שהאוכלוסייה המוסלמית האסלאמית שנשלטת מזה שנים ע"י התנועה האסלאמית ואינדוקטרינציות אסלאמיות קיצוניות, הבטן יוצאת החוצה וכולם רואים את זה. אתמול ערפו ראש בצרפת, זה קורה".

בסוף דבריו, יחזקאלי התייחס לבחירות ברשות הפלסטינית בחודש הבא ואמר שיו"ר הרשות אבו מאזן ככה"נ יבטל אותן ויאשים את ישראל: "הבחירות היו אמורות להיות בחודש הבא וכנראה שאבו מאזן יבטל אותם. מה התירוץ שלו? אבו מאזן רוצה לרדת מעץ הבחירות. הוא מקבל אזהרות שהוא הולך לאבד את הגדה. רוב תושבי מזרח ירושלים בחרו בנציגי החמאס, כך גם כל תושבי הגדה, ואבו מאזן מבין את זה. איך ירדו מהעץ? יזרקו את זה עלינו".

הוא סיכם: "ישראל הסכימה תמיד לקלפיות במזרח ירושלים, אך העניין הוא שישראל תהיה אשמה. פת"ח הייתה חזקה יחסית ב-2006 מאשר היום. הסיבה של הירי היא כי הם מעוניינים להיראות כשומרי ירושלים. חמאס נאחזים בירושלים כי זה בחירות, לכן כרגע אין מה לעשות, החמאס סוגר על אבו מאזן יותר מכל ואבו מאזן גם מנסה לעלות על עגלת ירושלים, אבל זה לא יקרה והמתיחות תישאר".