משרד הביטחון פרסם הערב (שלישי) את ממצאי התחקיר שנפתח בעקבות האירוע בו הצית עצמו נכה צה''ל איציק סעידיאן, שהתרחש יממה בלבד לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. בכירי משרד הביטחון, בראשות מנכ"ל המשרד, אלוף (מיל') אמיר אשל, נפגשו עם בני משפחתו של איציק סעידיאן במשרדי אגף השיקום בתל השומר והציגו בפניהם את ממצאי התחקיר.

בתחקיר עלה כי בהליך הטיפול בסעידיאן התקיים פער תקשורתי בין הוועדות הרפואיות לקצין תגמולים אשר להיקף ההכרה בו ולא היה רצף טיפולי או העברת מידע מסודרת בטיפול בו בין צה"ל לאגף שיקום נכים עם הגשת התביעה. לעומת זאת, בדו''ח כן צויין כי במהלך הטיפול ניכרו נקודות רבות בהן זוהו מצוקותיו של סעידיאן ומורכבות המקרה, הוא קיבל טיפול מתועדף ותמיכה כספית מתוך הבנת מצבו.

זיו שילון מספר על איציק סעידיאן במהלך הצגת הרפורמה באגף השיקום. צילום: טל לב רם

בנוסף, הממצאים הראו כי המלצה על אי כשירות זמנית לעבודה לא מאפשרת למחוז השיקום לנקוט בהליכים לשיקום הנכה (תעסוקה, לימודים וכיו"ב) ומנגד גם לא מזכה את הנכה בתגמול מחיה על פי דין, דרגת הנכות מפוסט-טראומה נקבעת לפי רמת התפקוד, ללא דגש על המגבלות הנפשיות והאופי הייחודי של הפגיעה וכי לעיתים, נכים נאלצים להסתייע בשירות משפטי בעלויות ניכרות על מנת לצלוח את הליך ההכרה והוועדות הרפואית.

עוד קבע התחקיר כי קיים פער ביכולת של גורמי הטיפול בשטח לספק מענה מיידי אשר לצרכים דחופים של נכי צה"ל. בקשר עם הנכה לאורך כל השלבים עלה פער ניכר במשאבי כח אדם באגף השיקום ובלט עומס בירוקרטי הנובע מהוראות הדין ומהוראות האגף.

הדו''ח אף כלל המלצות ראשוניות, לפיהן יש לקבל החלטה ערכית שלוחם שנפצע בעת שירותו הקרבי, לא יקחו בחשבון את רקעו האישי ולקויות מהן סבל טרם גיוסו, יש לאפשר "מסלול ירוק" לכל לוחם שנפצע באירוע מצבעי, לערוך רפורמה מקיפה ביחס להכרה בנכים פוסט טראומתיים ובמתן מסגרת כלים רחבה יותר ומגוונת לשיקום, להגביל תקופת נכות זמנית בגין פוסט טראומה, ולפעול לקיצור משמעותי של משך הליך ההכרה.

הפגנה למען איציק סעידיאן - חסימת איילון (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען איציק סעידיאן - חסימת איילון (צילום: אבשלום ששוני)

עוד נקבע כי יש לבצע עדכון מיידי של תגמולי המחייה, להקים גוף בקרה וביקורת על פעילות הוועדות הרפואיות, לבצע רפורמה כוללת בעולם השירות הניתן לנכי צה''ל ולפעול להגדלת כוח האדם באופן משמעותי ביחידות השטח באגף השיקום.

כל ההמלצות שהובאו בדו''ח, כך נכתב, יוטמעו ברפורמת "נפש אחת" שהציג שר הביטחון בני גנץ על שולחן הממשלה.