למרות הקשיים במשא ומתן בווינה, שעליהם מדווחות הן איראן והן ארה"ב, ההערכה הכללית בקרב הדיפלומטים הישראלים והאירופים היא כי חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין היא רק עניין של זמן - כמה שבועות לכל היותר.

אתמול נועד ראש המוסד יוסי כהן עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ועם ראש ה־CIA וויליאם ברנס. נשיא ארה"ב ג’ו ביידן, בנאומו לסיכום מאה הימים הראשונים לכהונתו בפני שני בתי הקונגרס, הסתפק בהבטחה כי "יעבוד בשיתוף בעלות הברית של ארה"ב בנושא האיומים מתוכניות הגרעין של קוריאה הצפונית ואיראן - דרך הדיפלומטיה אך גם דרך הרתעה".

לצורך זירוז החתימה המחודשת על ההסכם לפני הבחירות לנשיאות איראן ביוני, מוכנה ארה"ב להקדים ולהרחיב את הסרת הסנקציות שדורשת איראן. פקידים בממשל הנוכחי והקודם אמרו לסוכנות APכי מדובר בהסרתן המוקדמת של סנקציות שאינן קשורות להסכם הגרעין, שהוכרזו בגלל הטרור של איראן, תוכנית הטילים שלה והפרת זכויות האדם. מקורות איראניים אמרו בתגובה כי ארה"ב חייבת קודם כל להסיר את כל העיצומים שהוטלו על איראן.

פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)
פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)

השינוי במדיניות ארה”ב כלפי איראן משפיע גם על שכנותיה של איראן במפרץ בראשות סעודיה. מקורות עיראקיים רשמיים אישרו כי סגנו של ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן עלי שמשאני נועד כבר בחודש שעבר בבגדד עם ראש שירותי הביון של סעודיה חאליד בן עלי אל־חמדאן. פגישה נוספת ביוזמתו של ראש ממשלת עיראק מוסטפה קאזמי צפויה בקרוב.

לפי מקורות נוספים, התקיימה פגישה נוספת ב־9 באפריל, שבה נכח, אך לא ברור אם באורח ישיר - ראש ה־CIA ברנס. לפי מקור אחר, ראש השירותים החשאיים של איחוד האמירויות שהה מצדו באיראן. ארה”ב מעודדת, כך נמסר, שיחות אלה, וגם סין.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הצהיר השבוע כי סעודיה מעוניינת ב”יחסים טובים ומיוחדים עם איראן. איננו רוצים בעיות איתה. אנחנו מעוניינים בצמיחת איראן לרווחת האזור כולו”. לפי המקורות, הוא חושש שארה”ב תנטוש את האזור - ומקדים רפואה למכה. בראש סדר העדיפויות של סעודיה עומד סיום הסכסוך בתימן.

בתוך כך, בנאום שנשא ביידן שלשום בלילה בפני שני בתי הקונגרס אמר כי הממשל שלו פעל להחזרת האמון של התושבים בדמוקרטיה. הנשיא שיבח את פעילות ממשלו בנוגע להתחלת היציאה ממשבר הקורונה דרך החיסונים, אך הדגיש כי יש עדיין עבודה בנושא, וכי אסור לנוח על זרי הדפנה.

ביידן קרא לקונגרס להחיל שכר מינימום של 15 דולר לשעה, והגדיר את התוכנית שלו לקידום עולם העבודה - “שרטוט של הצווארון הכחול לאמריקה העתידית”. הנשיא הציג בנאום את תוכניתו לשיקום הכלכלה, שעלותה מסתכמת ב־1.8 טריליון דולר.