ועדת חוץ וביטחון בראשות חברת הכנסת אורנה ברביבאי (יש עתיד) מתכנסת בשעה זו (רביעי) בנושא "תמונת מצב ותוכניות להמשך של אגף שיקום נכים במשרד הביטחון". 

בתוך כך, יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, דיבר בוועדה ואמר כי "המצב הנוכחי - קטסטרופה. איציק סעידיאן לא השתגע. הוא לא השתגע, כמוהו יש רבבות. פשוט הוא הלום קרב שהגיע לתהומות הייאוש ועשה מעשה, שלא תהיה טעות, מה שקורה באגף שיקום קורה גם לשמותקים, עיוורים לאלה שנשרפו בטנקים. הרפורמה פה לא נולדה ב-72 שעות, כפי שאנשי האוצר אמרו. 16 שנה שאני אוסף מסמכים ובונה דו"חות".

עוד הוא הוסיף כי "מטרת הפרומה הזו היא בראש ובראשונה להחזיר את היחס והכבוד לפצועים ולשקם אותם כדי שיחזור לחברה בישראל כאזרחים. הדבר הלא פחות חשוב הוא החוב של ארגון נכי צה"ל והחוב של אגף השיקום ושלכם הוא גם כלפי החיילים שמשרתים ומגנים עלינו. הדבר הכי חמור שאנשים לא מבינים פה זה הפגיעה, העלבון, של לוחם שבאים אנשים חוצפנים ואומרים לו שזה בגלל הילדות שלו, הוא יכל להיות לוחם גולני ולהתסער על לוחמים בשג'עאיה ואז הוא לא יכול לקבל עזרה".

אמיר רשף, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר הסביר כי יש קושי בהעברה של מיליארד שקלים לרפורמה, כי "מרחב הגמישות להסטת תקציבים הוא מאוד מוגבל בתקציב זמני. בעת הזאת. 300 מיליון שקל זה המספר שהממשלה תוכל להגיע אליו כשאין תקציב מדינה. שר האוצר מעוניין שהחלטת הממשלה תצא לפועל, הוא הנחה אותנו להסיט מקורות כדי לתת מענה מידיי וכשיהיה תקציב מדינה נוסיף את הכסף לסכום".

זיו שילון, מבכירי פעילי הרפורמה באגף השיקום, אמר בתגובה לדברי רשף כי "דיברתי עם שר הביטחון והאוצר הדבר הראשון שצריך לעשות זה הפרדת התקציב של אגף השיקום בתוך משרד הביטחון. העוולות מתחילות מזה ש-15 שנים אחורה ברגע שהדבר הזה לא פרח מוגן אז כל 100 מיליון שקל שחוסכים בשבילם קונים איתו כלים. אז למה לא לחסוך? ביקשנו שהפרדת הסעיף".

מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל אמר בוועדה כי "עיקרה  של הרפורמה הוא טיפול מיידי בהלומי קרב. היא חלק משלם יותר גדול שכרגע אישורו דורש המשך תהליכים, חקיקה והוא חלק בלתי נפרד מהמענה המיידי. כי אנחנו לא מדברים, אין אף אחד במערכת שמדבר על פלסטר. הוא מדבר על עניין של שינוי מהותי - יו טרן בשפת הנהיגה. בעניין הזה, התקציבי הוא עניין חיוני ומיידי מאין כמותו. זו עזרה ראשונה על הלב של הלב של מה שצריך. אנחונ עדיין לא הצלחנו להגיע לסיכומים. לצערי הרב. שר הביטחון עומד מאחורי הרפורמה הזו בכל רמ"ח איבריו".

לאחר שנשאל על ידי ברביבאי, האם יהיה שינוי במעשי האגף כמו חיטוט בעברו של לוחם צה"ל, ענה: "ניתנה הנחיה לבטל אותה לאלתר. מפני שצה"ל הכריע שאם אותו חייל כשיר להילחם אז מאותו רגע כל העניין של העבר הזה לא קיים. אם חס וחלילה אותו חייל היה נהרג בקרב הוא היה חלל צה"לך מלא. אבל כנכה צהל הוא חצי, זה לא יעלה על הדעת, זו סוגיה אחת שניתנה הנחיה.

הוא הוסיף כי "צריך לשנות את התרבות, ויש מה להשתפר. אבל אותה עובדת סוציאלית שעובדת מול 1,650 נכים, אפשר לדבר הרבה על התרבות שלה. שהיא מתחילה את הבוקר עם 50 פניות עוד לפני שהיא התחילה את יומה. אתם חושבים שהיא יכולה לענות לכל הנכים? הדברים שלובים זה בזה. את כל מה שנעשה בתוך הבית עושים ונעשה. אבל אנחנו חייבים את התמיכה הזו כי בלעדיה לא יהיה שינוי אמיתי".

כזכור, שר הביטחון, בני גנץ, הודיע בחודש אפריל על קידום רפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון, זאת ברקע האסון של איציק סעידיאן והצורך ביישום רפורמה מקיפה באגף לשיקום נכים במשרד.

בתוך כך, שר האוצר ישראל כ"ץ כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו כי "אנשי משרד רה״מ, הבטחון והאוצר נועדו אתמול עד השעות הקטנות של הלילה, יחד עם ראשי ארגון נכי צה״ל, כדי לגבש תוכנית מוסכמת, כולל תקצוב ולוחות זמנים, לטובת הטיפול בנכי צה״ל. הנחיתי את אנשי האוצר לעשות הכל כדי להגיע לסיכומים".

מדובר בשורה של מהלכים אותם יוביל זיו שילון, הקצין שאיבד את ידו השמאלית בלחימה בעזה, ובהם הקמת ועדה ציבורית קצובה בזמן, שתקדם הפקת לקחים מערכתיים וביצוע רפורמה בתפקוד האגף לשיקום נכים.

סעידיאן, בן 26, נכה צה"ל פוסט טראומטי, נפצע קשה לאחר שהצית עצמו בחודש שעבר במשרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה, זאת עקב אזלת היד של אגף השיקום וחוסר הטיפול הראוי שקיבל. מצבו מוסיף להיות קשה והוא מאושפז בבית החולים שיבא תל השומר.

איציק סעידיאן (צילום: חדשות 12)
איציק סעידיאן (צילום: חדשות 12)

שילון, כאמור, מבכירי פעילי הרפורמה באגף השיקום של משרד הביטחון, התראיין אתמול בכאן ב' וסיפר על הקשיים שהוא חווה בדרך לקיום הרפורמה שהובטחה באגף. לדבריו, לאחר שנסגרו התכניות לרפורמה, הסתבר כי אין היתכנות תקציבית לנושא, למרות ההבטחות ממשרד ראש הממשלה ועל כך הגיב שילון: "אני חושש שאם הכסף לא יעבור בימים הקרובים, מקרה איציק סעידיאן לא יהיה האחרון, תהיה אנדרלמוסיה ברחובות ואז הכסף יעבור".

"עבדנו מאוד קשה בשיתוף משרד הביטחון וארגון נכי צה''ל, שזה משהו נדיר שלא קורה הרבה", פתח שילון את דבריו והסביר כיצד פעלו פעילי הרפורמה בתקופה האחרונה: "נדרשנו על ידי משרד ראש הממשלה להגיד מה צריך על בסיס התקציב שהובטח לנו על ידם, הבטיחו ליו"ר ארגון נכי צה''ל מיליארד שקלים, שזה מה שצריך כדי להתניע את הרפורמה. אנחנו מבקשים 300 מיליון שנוכל להתחיל. כבר שנתיים אין תקציב, אין אפשרות לעשות פרויקט חיצוני".