ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום (חמישי) בלוד בעקבות המהומות האלימות בעיר בימים האחרונים וקיים הערכת מצב במפקדת מג״ב בעיר, בסיומה הביע תמיכה בלוחמי מג"ב שעברו לילה קשה רווי התפרעויות והפרות סדר, גיבה אותם ואמר: "אין לנו איום גדול יותר מהפרעות האלו, המשטרה במאבק קשה מאוד, אנחנו צריכים לעשות פעולות קיצוניות". 

נתניהו הותיר בידיו של מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי את האפשרות להיעזר בכוחות צה"ל, אם יסבור שכוחות המשטרה אינם מספיקים לטיפול בהסלמה הפרועה ובאירועי האלימות החמורים והרבים המתחוללים ברחבי הארץ.

נזכיר כי בעקבות אירועי הסדר החמורים שאירעו בעיר והכרזת 'אירוע חירום אזרחי' שקיבלה תוקף משפטי, גם הלילה החליט מפקד מחוז מרכז, ניצב משה ברקת באישור המפכ"ל להחיל עוצר על העיר לוד, ובאופן תקיף יותר מאתמול. החל מהשעה 17:00 בערב נאסרה על ידי המשטרה כניסה לעיר לוד והחל מהשעה 20:00 הלילה ועד השעה 03:00 לפנות בוקר.

כמו כן, יתווספו ההגבלות הבאות בשטח העיר לוד: איסור על כל אדם לשהות במרחב הציבורי בעיר לוד. איסור על תושבי לוד לצאת מבתיהם או ממקום שהייתם בעיר. במשטרה שבים ומתריעים כי המפר הוראה זו דינו עד שלוש שנות מאסר.  

בנימין נתניהו, אמיר אוחנה והמפכ''ל קובי שבתאי בלוד (צילום: אלי דסה)
בנימין נתניהו, אמיר אוחנה והמפכ''ל קובי שבתאי בלוד (צילום: אלי דסה)

בנימין נתניהו לוד (צילום: אלי דסה)
בנימין נתניהו לוד (צילום: אלי דסה)

"המטרה שלנו היא להביא תוצאות ולהביא תוצאות מהר", אמר נתניהו בתום הערכת המצב. "אנחנו צריכים להשיב את השקט והביטחון לאזרחי ישראל והדבר הזה מתחיל ונגמר בגיבוי לחיילים ולחיילות שלנו, הם יקבלו את מלוא הגיבוי. אנחנו אמרנו להם: 'אנחנו שומעים רחשים של חשש מוועדות חקירה, מחקירות, מבדיקות'. אנחנו ניתן לכם את כל הכלים להגן על עצמכם, להגן על אזרחי ישראל ולמנוע את הפורענות. יש לכם את הגיבוי, אל תחששו. זו הנקודה הראשונה - בעיניי החשובה ביותר".

"יש פה שיתוף פעולה חסר תקדים בין השב"כ, משטרת ישראל והגורמים המשפטיים. כולם מבינים שיש פה אירוע שאינו פלילי רגיל, אף על פי שמשולבים פה הרבה גורמים פליליים. יש פה גורמים שפורעים חוק, פורעים בעצם את המסגרת של מדינת ישראל ולכן מול איום כזה יש אפשרות להשתמש במעצרים מנהליים וגם כמובן במעצרים אחרים לפורעים. הכנסנו את הדבר הזה להילוך גבוה, זה הדבר השני". 

"הדבר השלישי, זה גיוס של כוחות מילואים שמסתיים ממש בשעות הללו, וגם אפשרות של שימוש בחיילי צה''ל", ציין. "הזכות הזאת שמורה לנו, אנחנו הבאנו עכשיו כוחות צבא לעזור בסגרים, לעזור למשטרה, עכשיו, כמובן במגיפה, בקורונה ואל תשכחו את ההתנתקות. אנחנו משתמשים בכוחות צה''ל למטרות כאלה ולמטרות אחרות. אבל מה מטרה יותר נכונה מאשר הזאת למנוע את ההתפרעויות הללו, את הפורענות והאלימות הזאת? לכן, ככל שהדבר יידרש יש למפכ''ל את האישור וההרשאה להשתמש בכוחות צה''ל בדרך המקובלת ומותרת כיום כבר על פי חוק".

"הדבר הנוסף, שימוש באמצעים. המפכ''ל שיחרר כבר אמצעים שונים לפעולה: אלות, רוגרים, מכת"זיות וכל הדברים האלה שמשתמשים בהם לצורך העניין והשימוש הזה מותר כי אין לנו עכשיו איום גדול יותר מאשר הפרעות האלה והדבר החיוני להחזרת החוק והסדר באמצעים האלה", סיכם נתניהו. 

"אני לא יכול להגיד לכם שאנחנו לא בפני הסלמה. המודיעין שיש לנו אומר שיתכן מאוד שאנחנו נמצא כאן התגברות של האלימות בימים הקרובים, ייתכן שיהיו פה חילופי מהלומות. זה תמיד ככה, כדי לדכא התפרעות צריך להפעיל כוח, הרבה מאוד כוח. אנחנו נפעיל אותו, תוך מתן גיבוי מלא למשטרת ישראל ולחיילי ולחיילות המג"ב".

אמיר אוחנה והמפכ''ל יעקב שבתאי בלוד (צילום: תקשורת השר לביטחון פנים)
אמיר אוחנה והמפכ''ל יעקב שבתאי בלוד (צילום: תקשורת השר לביטחון פנים)

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר: "סדר האירועים של הימים האחרונים מהווה אתגר גדול למשטרת ישראל. הפעילות איננה פעילות שגרתית. בהיקף כזה ובכל רחבי הארץ. אנו נותנים למשטרת ישראל עוצמה כדי להצליח לטפל באירועים הללו. אני קורא לכולם להנמיך את רף האלימות ורף ההתלהמות ולחזור למצב שבו חיינו יחד".

מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי הפנה את קריאתו לציבור בעקבות הביקורת הקשה כלפי המשטרה בשל ריבוי האירועים ואמר: "אני מבקש סבלנות ואורך רוח מהציבור. אנו יודעים לעשות את העבודה טוב, אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום בכל רגע נתון ואנחנו לומדים ומשתפרים מיום ליום. יש פה הרבה עבודה לעשות, אנו נעשה כל שביכולתנו על מנת להחזיר את החוק והסדר שאנשים יוכלו לחיות פה בבטחה. אנחנו עושים הפרדה בין רוב האוכלוסייה, שהיא נורמטיבית לבין מפירי החוק והסדר. אנו נעשה כל שביכולתנו על מנת לשים עליהם את היד".