במשך כמה שעות דיווחו כלי תקשורת מרכזיים בעולם, כי צה"ל החל הלילה (בין חמישי לשישי) במבצע קרקעי ברצועת עזה. הדיווחים הללו לא נגרמו רק בגלל תרגום לא נכון להודעת דובר צה"ל שיצאה לאחר חצות, לפיה כוחות אוויריים וקרקעיים של צה''ל תקפו ברצוע.

מטרת הפעילות הייתה לפגוע ברשת המנהרות התת קרקעיות של חמאס בצפון הרצועה, מטרת המשנה הייתה גם לנסות ולפגוע בכמה שיותר פעילי חמאס, כאלה שיצאו, אולי, מהמנהרות או כאלה שיגיעו לאזור לסייע מתוך הבנה שצה"ל החל במבצע קרקעי בצפון הרצועה.

באותה השעה שיצאה ההודעה, חיל האוויר החל לתקוף את המנהרות, כאשר הכוח שהוקצה למשימה היה יוצא דופן בהיקפו: 160 כלי טייס משישה בסיסים שונים, שהטילו במשך 35 דקות בלבד כ-450 פצצות על 150 מטרות. 

היערכות צה''ל לתקיפה התת קרקעית על חמאס (צילום: צילום מסך דו''צ)
היערכות צה''ל לתקיפה התת קרקעית על חמאס (צילום: צילום מסך דו''צ)

במקביל לפעולה האווירית, שלושה גדודים של טנקים וכחות מחטיבת גולני חצו את גדר המכשול והתמקמו בעמדות מזרחית לגדר הישנה, בתוך שטה של מדינת ישראל ופתחו באש גם הם. הטנקים ירו במהלך הפעילות כ- 50 פגזים. בעוד מהעומק גם ירו התותחים כ-500 פגזי ארטילריה, מתוכם 200 פגזי עשן. 

ניתן להניח שבצד השני אולי כבר חשבו שצה"ל החל במבצע קרקעי. כוחות הקרקע והתצפית, מעבר לירי שביצעו, המתינו לפעילי חמאס שיגיעו לאזור או שייצאו מהמנהרות ועל פי ההערכות מספר חוליות מרגמות של חמאס נפגעו. אך באופן כללי הגיעו פחות מחבלים לאזור משציפו. סוג הפעילות של צה"ל עדיין מאופיינת כפעולה של ירי מנגד, אבל בפעם הראשונה במבצע היה שילוב משמעותי של מבצע שמשלב כוחות אוויר עם כוחות הקרקע בפיקוד אוגדה 162, שמוכנה כבר עכשיו להוציא אל הפועל תוכניות נוספות.

דובר צה"ל, תת אלוף הדי זילברמן אמר הבוקר בתדרוך לכתבים: "מוקדם מאוד לדעת אם יש פה פגיעה בקילומטרים רבים של עיר המטרו של חמאס, היעד של התקיפה הנרחבת היא פגיעה קשה במה שיש מתחת לקרקע ומהווה נכס אסטרטגי לחמאס".

במקביל לפעילות הזו נמשכו גם תקיפות של חיל האוויר ברחבי הרצועה וביניהן מטרות תשתית של חמאס, אתר לייצור אמל"ח ובורות שיגור בצפון ובדרום הרצועה. בצה"ל סבורים כי הצליחו לפגוע בפעיל של הגא"פ שנחשב כבכיר יחסית במערך הנ"ט של ארגון הטרור.

פיצוץ לאחר תקיפת צה''ל ברצועת עזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
פיצוץ לאחר תקיפת צה''ל ברצועת עזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

עד לשלב זה, מלבד האירוע שבו הצליח חמאס לפגוע בג'יפ הסיור בנתיב העשרה, אוגדת עזה מתמודדת טוב עם איום הנ"ט ומאתמול תא התקיפה של האוגדה, המכונה "חופת אש", פגע בשבע חוליות שהיו בשטח כחלק מהכנות לביצוע ירי.

 בנוסףף לוחמי כיפת ברזל יירטו אתמול כטב"ם נוסף של חמאס שחדר מדרום הרצועה, זו הפעם החמישית שצה"ל מצליח ליירט  את כלי הטייס הזעירים.

במהלך הלילה שוגרו 55 רקטות לעבר ישראל, על פי הודעת צה''ל. בעוד בשטח אין עדיין סימנים להפסקת אש, ישראל צפויה להמשיך בתקיפות האוויריות על רצועת עזה גם הבוקר.