חשיפת מעריב: מבצע ההונאה שלא הבשילה. זה היה מבצע שתוכן בקפידה כמעט שלוש שנים, אפקט ההשפעה שיוחס לו אמור היה להיות אסטרטגי. הריסת רשת מנהרות המטרו של חמאס, כפי שמיתגו זאת בצה"ל, לא הייתה במרכז הרעיון המבצעי. את זה אפשר היה לממש גם מבלי תוכנית ההונאה שהפעיל צה"ל, שאותה ככל הנראה חמאס לא קנה. חמאס, כך חשבו בצה"ל, היה אמור להכניס מאות רבות של לוחמים אל מתחת האדמה בגלל החשש מאותה כניסה קרקעית לרצועה.

המכה האסטרטגית אמורה הייתה להיות קשה מאוד, בחלק מההערכות דיברו על 300 עד 400 מחבלים הרוגים, בהם גם בכירים. זו אמורה הייתה להיות מכה אסטרטגית, כזו שתיתן מכה ליכולת המבצעית של גדודי החמאס בצפון ברצועה. במבע הענק בו השתתפו 160 מטוסי קרב, היו אמורים להיות שני יעדים. בסופו של דבר היה רק אחד.

גורמים בתוך הצבא איתם שוחחנו ביממה האחרונה אומרים כי תוכנית ההונאה לא הבשילה. צה"ל יצא מוקדם מדי לבצע את הפעולה הזו, כאשר הצד השני ככל הנראה לא באמת קנה תרגיל ההונאה שלא הסתדר להם עם המציאות בשטח וגם לא עם ההתנהגות הישראלית הטיפוסית, לפיהצה"ל מחליט להיכנס למבצע קרקעי רק לאחר דיוני קבינט וכדומה. הרעיון המבצעי היה מבריק, על כך אין ספק, התחבולה היתה אמרוה להביא לתוצאות, אבל התנאים לקיום מבצע ההונאה כנראה לא הבשילו וההחלטה לבצע אותו הייתה מוקדמת מיי.

הריסת המנהרות כשלעצמה היא חשובה מאוד, אבל צריך גם להגיד את האמת ולהתייחס למידת הצלחת המבצע הזה במידתיות הנכונה, ולא להפוך ליחצ"ן למה שהוא לא הפך להיות במבחן האמת.