פרשן "וואלה" ומעריב לענייני ערבים, אבי יששכרוף, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז, ענת דוידוב וטל לב רם ב-103FM עם פתיחתו של היום התשיעי למבצע "שומר החומות".

"עוד לא ניתן להתחיל לסכם, אני חושב שנכון כולנו רואים ושומעים את הקולות שמדברים על להרגיע, על הפסקת אש, האמריקנים לוחצים אבל אנחנו עדיין בלחימה. בזמן זה יש הפצצות בעזה וכל הפצצה נושאת עמה פוטנציאל להתדרדרות נוספת, וחוזר חלילה לצד הפלסטיני, כלומר כל ירי של רקטה מרצועת עזה עבר ישראל נושאת איתה פוטנציאל התלקחות", פתח יששכרוף את דבריו.

כשנשאל האם אנו עלולים להיקלע לאירוע שגוי שיגרום לנו להצטער שלא הפסקנו בזמן, השיב: "בסוף טעויות קורות ונעשות בטח בזמן לחימה, שלשום בלילה בזמן שהייתה מתקפה ישראלית נרחבת על מערך המנהור, ה'מטרו' במרכז העיר עזה, באחד הרחובות המרכזיים, הרסו תשתית אזרחית נרחבת כדי לפגוע במנהרות אבל הרגו 37 בני אדם מתוכם 20 נשים וילדים. אי אפשר לפגוע רק במחבלים מאחר ורוב המחבלים מסתתרים במנהרות ונותנים לאזרחים להיהרג. יש וקטור של זמנים, לך בתור מדינת ישראל, יש לגרום לחמאס לשלם מחיר יקר ככל שאפשר כלומר להתחרט ולהירתע לקראת הפעם הבאה, כלומר למשוך את המבצע כמה שיותר אבל מצד שני יש את הווקטור של פגיעה באזרחים ולכן יש קונפליקט".

"גם מבחינה מספרית, אם מדברים בתום 9-8 ימי מבצע עם 150 פעילי טרור מחוסלים, כמו שדובר צהל מפרסם הבוקר, אנחנו מדברים על 20 אלף אנשי חמאס, המספר של אנשי חמאס שנהרגו לא גבוה, ממש לא גבוה יחסית למבצע כזה אבל זה קשור לסיפור שחמאס מסתתר, מתחבא", הוסיף.

כשנשאל האם הוא רואה אפשרות לסצנת סיום משמעותית מבחינת צה"ל, השיב: "אם צה"ל יצליח להביא את הראש של מוחמד דף או סנוואר, קיבלת. יכול להיות שזה יקרה, בסוף צוק איתן פגעו בשניים מראשי חמאס בדרום הרצועה, שני קודקודים מרכזיים, וזו הייתה מעין תמונת ניצחון של הצד הישראלי. ההסתברות שזה יקרה נמוך אבל קטונתי, אני רוצה להאמין שיש פה קונץ פטנט של הצד הישראלי. בינתיים כבר כמה ימים אנחנו מסתובבים סביב אותו דבר, אבל המחיר שנגבה בצד הפלסטיני, מי שרואה את התמונות שמגיעות של עזה, מדובר בהרס מטורף". 

לאחר מכן נשאל יששכרוף כמה זמן ייקח להערכתו עד לסבב הבא לאחר סיום המבצע, והשיב: "אנחנו כולנו הסתובבנו סביב הקונספט שחמאס מורתע, סנוואר לא רוצה הסלמה אבל זה קרה מהר מכפי שחשבנו בגלל בתים בשייח ג'ראח ומחסומים בשער שכם. אני חושש שכל עוד הקונספציה של ממשלת נתניהו נמשכת שאומרת שחמאס פרטנר והרשות הפלסטינית לא, אנחנו נראה עוד סבב כי אותן מנהרות שהרסנו ייבנו מחדש בכסף שמדינת ישראל תאפשר להעביר. כל תשובה תהיה בגדר שרלטנות, אי אפשר לדעת. פה היה שילוב קטלני של ביטול הבחירות ואינטרס מובהק של חמאס בהסלמה וזה קרה".

לסיום נשאל יששכרוף למה צריך לצפות מהיום הנוכחי ללחימה, והשיב: "היינו עדים להסלמה ביום שישי, מאז יחסית נרגעו הרוחות. השאלה מה פת"ח, הרשות הפלסטינית תעשה אם יתנו את האור הירוק לאנשים שלהם לצאת החוצה למחות להיות אלימים, וזה יכול להדליק את הגדה המערבית, השאלה אם צה"ל יצליח לשאת את היום הזה במינימום נפגעים בצד הפלסטיני כדי לא לייצר תבערה יותר גדולה".