ביומו התשיעי של מבצע "שומר החומות", ובעוד ירי הרקטות מצד חמאס עדיין לא פסק, האם ייתכן שהמבצע יגיע לסיומו כבר השבוע? אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 12", התייחס היום (שלישי) בתוכניתם של אראל סג"ל ורועי עידן ב-103FM לעתידו של המבצע, והביע דעתו על הנסיבות שהובילו להסלמה הביטחונית.

"אני מעריך שאנחנו לקראת סיום השבוע", אמר יערי. "אני מאוד מקווה שזה לא יעשה במסגרת של הסכמות או הבנות כתובות או בלתי כתובות אלא פשוט בהודעה ישראלית שמלווה באזהרה שצריכה להישמע יותר כמו איום ולחדול. אפשר להמשיך לרדוף עוד מטרות ויש הרבה מטרות טובות שמציעות את עצמן מדי יום בגלל מה שקרה במנהור, אבל זה לא סופי וקיבלנו עד עכשיו גיבוי יפה מארה"ב, מכמה מדינות אחרות. זה לא יחזיק לאורך זמן ולא כדאי להעמיד את זה למבחן".

בהמשך השווה יערי את המבצע הנוכחי לקודמיו מבחינת הנזק לחמאס: "אנחנו לא יודעים מה הם מבינים עכשיו כי הם עסוקים בהסתתרות ובבריחה מהמצוד שמתנהל, הם יודעים שהוא מאוד אפקטיבי. הפעם היה מבצע שמתנהל לפי תוכנית שהוכנה בצורה שיטתית מסודרת בצה"ל ובשב"כ עוד מימי הרמטכ"ל איזנקוט ושוכללה תחת כוכבי. ישראל הלכה שיטתית על אותם נכסים שחמאס בנה לעצמו וחשב שביום פקודה הם יתנו לו פירות. מה שקרה זה שחמאס לא הצליח עד עכשיו להשתמש באף אחת מ"ההפתעות" שהכין, מה שהצליח זה לייצר מטחי אש גדולים. הוא לא הצליח בשורה התחתונה עם כל התכסיסים שנקטו לגבי זוויות הירי וכמות הרקטות וגובה הרקטות. הם עשו הכול כדי לעקוף את כיפת ברזל והם לא הצליחו".

במענה לשאלה האם רה"מ נתניהו "חימם" את העסק כדי להגיע לאירוע הזה או שהיינו בתוך אסקלציה שהתחילה מביטול הבחירות על ידי אבו מאזן השיב יערי: "אני לא שותף לתיאוריות האלה שהכל תכסיסי בחירות. אני אף פעם, קל וחומר בעניין הזה, לא מתייחס ברצינות לדברים  שאביגדור ליברמן אומר ואני מציע לכולם להתייחס בזהירות מופלגת לכל מה שהוא אומר בכל עניין. ממה שאני יודע, לו ראש הממשלה רצה, הייתה בקשה של מערכת הביטחון שבועיים לפני שהמבצע הזה התחיל לתת מכת נגד מקדימה. הייתה שגיאה של המשטרה בעניין של פיזור שער שכם, השגיאה הייתה לאסור עליהם להיכנס ולא הייתה אופציה לא להפסיק את ההתפרעויות מהר הבית לעבר הכותל. חמאס זיהה הזדמנות, אמר אני אתן מטח לירושלים, ארוויח נקודות בציבוריות הפלסטינית ויהיה סיבוב של שבוע-עשרה ימים כמו שהיה בעבר".

"חמאס לא העריך את עוצמת התגובה, הוא חשב שהוא יגמור וסמך על היכולות שבנה מחוץ למטחי הרקטות", אמר יערי והוסיף: "היכולות אכזבו אוות וגם צה"ל ושב"כ שפעלו אחרת מכפי שהוא הניח. הפתיעה אותי האלימות הגדולה שבאה מצד המתפרעים, וגם החולשה של המנהיגות המקומית, הערבית, גם הפוליטית וגם המוניציפלית והדתית בטיפול בזה. מי התפרעו? אנחנו ראינו בבסיס ההתפרעויות חבורות פליליות חמושות שפורעות חוק וסדר בכל ימות השנה. סביבן, צעירים שהשתלהבו מחמאס וכו' ואלה בד"כ אנשים שלא הצליחו להשתלב כראוי בחברה, עם תחושות של קיפוח והתדרדרות לשוליים. זה מה שראינו בעכו כששרפו את המסעדה האהובה עליי בארץ 'אורי בורי'.

אני חושב שאנחנו רואים ריסון של התופעות האלה, לא רק בגלל המשטרה אלא בגלל תגובות מתוך הציבור הערבי. אני המום מההתנהלות, מכל המפלגות הערביות, של חד"ש. אין לי הפתעות וציפיות מבל"ד אבל תנועת חד"ש, יוצאי המפלגה הקומוניסטית שחרטה על דגלה 'חברה יהודית ערבית' ומנהיגיה חילקו כרוזים בעד מדינה יהודית, הם יוזמים שביתה כללית? שביתה כללית יכולה להיות הזמנה לאלימות ולחיכוכים".

לסיום ציין כי "השב"כ נכנס לזה כבר כמה ימים. הוא יוכל להתמודד עם האיום הזה אבל שימו לב להשתוללות נגד מנסור עבאס מפני שהלך לבית כנסת שנחרב בלוד ואמר שהוא ואנשיו יסייעו לבנות אותו מחדש. אני מדבר על הדרג הפוליטי, זה משהו שאומר הרבה ובניגוד לעמיתי עמית סגל שאמר שהוא חושב שזה מחליש את מנסור עבאס - אני טוען שאנחנו נראה את ההפך".