שבוע וחצי בתוך מבצע "שומר החומות", נראה כי ישראל וחמאס מתקרבות להפסקת אש. זאת למרות שהבוקר (חמישי) חודשו השיגורים לעבר עוטף עזה לאחר לילה שקט. ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס ידלין, שוחח הבוקר עם סיון כהן בתוכנית הכל כלול ב-103FM והסביר מה כל צד מנסה להשיג לפני הספקת האש. 

תחילה התייחס ידלין לאירוע הבוקר בו נורה טיל נ"ט לעבר טיולית צה"לית בזיקים, ואמר כי "טיל נ"ט זה לא התחמושת הכבדה, טיל נ"ט שפוגע וחס חלילה הורג חיילים או אזרחי זה מה שהיו רוצים לראות כתמונת סיום. כולם מבינים שהאירוע לקראת סיום ולכן חמאס מנסה לתקן את מה שברוב עשרת הימים האחרונים הוא לא הצליח לעשות. לא היה לו הישג צבאי משמעותי מכל מה שהוא תכנן, לא מהמנהרות, לא מהרקטות, לא מהקומנדו, לא ממטוסים בלתי מאוישים או הצוללות הבלתי מאוישות, וכל ההפתעות שהוא הכין".

עוד אמר ידלין, שכיהן עד לא מכבר כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, כי "חמאס החליט להתחיל את העימות אבל מבחינה צבאית הוא מובס, הוא הפסיד בנוק אאוט. הנזק בעזה אדיר, הפגיעה בתשתיות התת קרקעיות משמעותיות, פגיעה במשגרים, חמאס יצטרך לחשוב בפעם הבאה טוב טוב לפני שהוא יורה לירושלים".

"הריגת מ"פ לא שווה את הסיכון"

לגבי השאלה האם מטרות המבצע הושגו או שיש עוד מה לעשות, אמר ידלין כי "צה"ל צריך לנהל את המערכה לפי הדירקטיבה שנתן לי הדרג המדיני. הדירקטיבה הזאת הייתה להשיג הרתעה ולפגוע. אני חושב שאת זה הם עשו". עם זאת, הוא הוסיף כי ההיבט הצבאי הוא לא היחיד. "אני מסתכל על המערכה הכוללת שאינה רק צבאית, היא גם מדינית ואסטרטגית", אמר. "פה דווקא לחמאס יש הישג, החמאס הצליח להבעיר את ירושלים בעזרה של כוחותינו, החמאס הצליח למצב את עצמו כגוף המשמעותי ביותר בזירה הפוליטית הפלסטינית, החמאס תקע טריז בין אזרחי ישראל היהודים לערבים, נצטרך לכבות את האש הזאת. בנושא הצבאי אם יש לנו קלף, אם אנחנו יודעים לסכל חמישה מעשרת הגדולים של חמאס ב-48 השעות הבאות אני בעד, אם יש מבצע מיוחד שאני לא מכיר אני בעד. אבל אם דובר צה"ל ימשיך להגיד בבוקר שפגענו בדירה של מ"פ בלילה, לא שווה על זה לקחת את הסיכון שחמאס כן יפגע בסוף באזרחים או בחיילים; ושאנחנו נשתמש בחימושים שאנחנו צריכים לשמור למערכה בצפון כדי לעשות עוד כמה ימים של מבצע צבאי שלהערכתי השיג היטב את מטרותיו הצבאיות".

"בואי נסתכל על מה הייתה מטרת המבצע. אם המטרה הייתה לשלול מחמאס סופית את היכולת לירות רקטה או מרגמה אחת, זה מושג רק במיטוט החמאס, נכנסים לעזה ומנקים בונקר אחר בונקר. לא זה מה שרצתה ממשלת ישראל לעשות, היא רצתה להשיג הרתעה, הרתעה הוא מושג חמקמק שקשה לבחון אותו קדימה. במלחמת לבנון השנייה כל הפרשנים אמרו שההרתעה של ישראל נחלשה וחזבאללה יתעלל בנו יום ולילה והנה פלא 15 שנה קדימה חזבאללה מורתע. גם אחרי צוק איתן היו 3 וחצי שנים של הרתעה מוחלטת ועוד 3 וחצי שנים של הרתעה מסוימת".

לגבי התחושות של תושבי הדרום שהנה עוד מבצע מסתיים לו וטפטופי הישוגרים לעברי העוטף יימשכו, אמר האלוף במיל' כי הם צודקים לגמרי. "מדינת ישראל צריכה להעניק להם הגנה כמו לתל אביב ולירושלים ואם יצאנו למבצע על שש רקטות לירושלים, היינו צריכים לצאת למבצע ברקטה הראשונה, בבלון הראשון. אנחנו קבענו כללי משחק שאפשרו לחמאס להטריד את העוטף בצורה בלתי מתקבלת על הדעת ואני חושב שיש לנו הזדמנות לתקן את זה".

"אם הנזק כזה כבד בעזה כמו שהצבא טוען יכול להיות שהושגה הרתעה ואנחנו צריכים להסביר שכללי המשחק שאפשרו טפטופים בפעם שעברה לא יהיו כללי המשחק אחרי מבצע 'שומר החומות'. בעיניי זה מאוד חשוב כי ממשלת ישראל כשלה במדיניות של המלחמה, במידה מסוימת טיפחה את החמאס, העבירה לו כסף, לא פעלה נגד ההתעצמות, העבירה חומרים לבניין עזה ושיקום עזה שבנו את התשתית התת קרקעית שהיום אנחנו הורסים ובצדק. לכן, אני מאוד ממליץ שיהיה את הדיון האסטרטגי איך אנחנו מונעים את ההתעצמות, לא מאפשרים טפטוף ומצד שני מנסים לתת לתושבי עזה שנלקחו בשבי על ידי החמאס תנאי חיים יותר טובים".

הומניטרי תמורת הומניטרי

ידלין התייחס גם לדרישה של משפחות גולדין ושאול להחזיר את גופות בניהם שנהרגו במבצע צוק איתן, ואת האזרחים שחצו את הגבול אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. "זו צריכה להיות אחת הדרישות שלנו. לצערנו הם אינם בחיים, אלה שתי גופות של חללי צה"ל, זה צריך להיות חלק מהדרישות במשא ומתן עם חמאס", אמר על החיילים, ועל האזרחים הוסיף: "מי שקורה להם שבויים טועה, הם עברו מרצונם לעזה ואנחנו צריכים להחזיר אותם. אבל, מי שצריך לקבל את ההחלטות עומד בפני ברירה מאוד קשה. האם בשביל התנאי הזה אנחנו מוכנים להיכנס לעוד מלחמה".

כרגע, איך שהדברים נראים, כדי להשיב את הבנים ועוד שני אזרחים ישראליים, זה להיכנס למלחמה? זה לא יכול לקרות בסיטואציה הזאת?
"אני מקווה מאוד שיושג מנוף מספיק חזק כדי להחזיר את החללים והאזרחים מעזה, אבל יכול להיות מצב שבו אנחנו אומרים לחמאס אמירה שמשפחת גולדין שצודקת שדוחפת שזה נושא הומניטרי אם אתם לא מטפלים בזה אנחנו לא מטפלים בנושא ההומניטרי שלכם. משפחת גולדין הייתה אצלי ב-2015 ואני מאוד כיבדתי ועזרתי להם להגיע לאסטרטגיה שהם לא מבקשים לשחרר מחבלים, הם מבקשים לא ללחוץ על ממשלת ישראל לשחרר מחבלים אלא על החמאס, להרע את התנאים של אסירי חמאס, לפגוע בחמאס במה שכואב לו כדי לקבל הומניטרי תמורת הומניטרי. כאשר משפחת גולדין דרשה דרישות שהיו יכולות להוביל לסבב, יש פה בעיה מוסרית מאוד קשה האם אנחנו רוצים שחיילים יהרגו בשביל להביא את החללים. זו שאלה מאוד קשה. עכשיו למשפחת גולדין יש טיעון מאוד חזק".

הם ניסו למנף את עניין החיסונים.
"הם צודקים, בנושא ההומניטרי תמורת הומניטרי הטענה שלהם מאוד חזקה והסבב התחיל לא בגלל דרישות בנושא של חללים ואזרחים ישראלים ולכן עמדתם המוסרית מאוד חזקה".