בצל הפסקת האש: 26 בני אדם נעצרו היום (שישי) במהלך מהומות אלימות נגד שוטרים בהר הבית, במקביל לארבעה נוספים שנעצרו במזרח העיר, כשברשותם כלי תקיפה שונים, לרבות שרשראות ודוקרנים. הפרות הסדרו כללו בין היתר יידוי מסיבי של אבנים, בקבוקי תבערה ותוך קריאות לאומניות לעבר כוחות המשטרה. שוטרים שהגיעו למקום הותקפו באלימות

במהלך פעילות הכוחות באזור, הבחינו ברכב המניף סממנים לאומיים. הנהג סרב לעצור את רכבו לדרישת הכוחות והחל נמלט עד שנעצר בתום מרדף. אז החל לתקוף את השוטרים שהצליחו להשתלט עליו והוא נכבל. 

כוחות המשטרה פועלים לפיזור המתפרעים בהר הבית  (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות המשטרה פועלים לפיזור המתפרעים בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

מוקדם יותר, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הורה לכוחות הפועלים ליצור קו בלימה על מנת להגן על המשטרה. במקביל, המשטרה אפשרה לאלפי מתפללים בלתי מעורבים לצאת משטח ההר. 

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, התייחס לתקיפות השוטרים בידי ההמון, וקרא: "במקום הכרעת הטרור, ממשלת ישראל ממשיכה להתקפל בפני הטרור. במקום שתהיה למשטרת ישראל הרתעה, ‏סירסו את יכולת השוטרים ופגעו ביכולתם להגיב על השפלתם". 

בן גביר הוסיף: "בארצות הברית, על התגרות כמו שנראתה היום במזרח ירושלים, המחבל היה מקבל אלה בראש. אצלנו המדיניות מפקירה את השוטרים. הגיע הזמן לאפשר לשוטרים לפתוח בירי. האירועים שקורים בירושלים אינם בבחינת מעשי קונדס, או הפלת שוטר, או העלבת שוטר שמנופפים כלפיו באצבע, אלא מדובר בסיכון חיים של שוטר וכאשר חייו של שוטר בסכנה, החוק מתיר לו לפתוח באש. אני קורא לשר אוחנה לאפשר לשוטרים לפתוח באש חיה".

עוד לפני התפילה פתחו המתפללים בצהלות שמחה וחגיגות שכללו קריאות "אללה הוא אכבר", זאת מאחר והם רואים עצמם כמנצחים במבצע "שומר החומות". כוחות משטרה גדולים נפרסו באזור הר הבית, העיר העתיקה ושייח' ג'ראח במטרה למנוע הפרות סדר ולהגיב באופן מיידי לכל אירוע חריג של אלימות, באם יקרה.

כזכור, בתחילת השבוע הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו להותיר את הר הבית סגור עבור מבקרים יהודים עקב המתיחות הביטחונית ברחבי הארץ והחשש מהתגברות המהומות ברחוב הערבי בעקבות כך. כזכור, גם במהלך חודש הרמדאן נאסרה כניסת יהודים אל מתחם הר הבית, על מנת למנוע תסיסה באזור שתוביל להסלמה ביטחונית.