מבצע שומר החומות עמד ביעדים שהוגדרו לו על ידי הדרג המדיני והפגיעה ביכולות המבצעיות של חמאס, כך העריכו היום (שישי) בצבא, כיממה לאחר סיומו של המבצע. עם זאת, בצה"ל טענו כי הטיפול במערך הרקטות של חמאס והג'יהאד האסלמי במהלך המבצע, לא ענה באופן מלא על הציפיות. על כן, בנושא זה, יש מקום לשיפור.

במערכת הביטחון הניחו כי כרקע להסלמה מול חמאס, מעבר לאירועים בירושלים, בשער שכם, בשייח ג'ראח, בהר הבית כמו גם ביטול הבחירות לרשות הפלסטינית, גם הניצחון הדחוק של יחיא סינוואר להנהגת חמאס ברצועה, יצר זעזוע בתוך חמאס, כאשר הפרשנות בשטח הייתה שמצופה מהמנהיגות של חמאס להמשיך ולהוביל את קו ההתנגדות. כך או כך, במערכת הביטחון סברו כי מוחמד דף הוא זה שהוביל באופן דומיננטי יותר את חמאס להסלמה ומעמדו חזק הרבה יוותר מזה של יחיא סינוואר, שנחלש.     

על פי נתוני צה"ל, במהלך המבצע נורו כ- 4,360 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, כאשר 3,400 מהן חצו את שטח ישראל, 680 נפלו בשטח רצועת עזה וכ-280 נפלו בים. מנגד, תקף צה"ל כ-1,500 מטרות באמצעו אלפי חימושים. אחוזי ההצלחה של כיפת ברזל עמדו במהלך המבצע על כ-90 אחוזים. ההערכה בצה"ל היא כי במהלך המבצע נפגעו כ-100 ק"מ מטוואי המנהרות של חמאס בתוך הרצועה.  

עוד העריכו בצה"ל כי לאחר פינוי ההריסות בעזה, יתברר שמספר ההורגים לחמאס גבוה יותר מהמספרים שפורסמו על ידה. העמדה בצבא היא כי גם במסגרת המבצע שהוגדר כמבצע מהאוויר בלבד, היה נכון להוציא אל הפועל את התוכנית להשמדת רשת המנהרות ההגנתיות, מה שכונה "המטרו" של חמאס, למרות שלא תוכנן מבצע קרקעי. זאת, מתוך התפיסה כי נכון היה לנצל את ההזדמנות שנוצרה.

ם לגבי הפעולה שכונתה "דרום כחול", שהייתה למעשה הפעם הראשונה בה תקפו מטוסי חיל האוויר את המנהרות, שקדם לכך תרגיל הונאה של צה"ל, סבורים בצה"ל כי נכון היה לבצע את הפעולה וכי גם כך לאחר מספר תקיפות שבוצעו כנגד בכירי חמאס, יחד עם פגיעות מוצלחות, עלתה ההבנה כי חמאס הבין כי צה"ל הצליח למפות את תוואי המנהרות התת קרקעיות. 

בצה"ל אף הביעו שביעות רצון גבוהה מתפקוד ההגנה והמכשול התת קרקעי, וציינו כי סוכלו גם מעל לעשר מנהרות התקפיות, ובהן היו כ-20 פעילי חמאס שהיו בדרכם לפשיטה באזור הגדר. אף אחת מין המנהרות הללו לא חצתה את הגדר הישנה בגבול עזה. על כן, העריכו כי פעילי הנוח'בה תיכננו לצאת סמוך לגדר בניסיון לבצע פיגוע בכוחות צה"ל, הנמצאים סמוך למכשול.

במהלך המבצע נפגעו כ-800 רקטות ומשגרים שצה"ל הצליח לאתר, רובן באמצעות עבודת מודיעין מקדימה, אם כי בצבא טענו כי ניתן לשפר את ההישגים בתחום. בפיקוד דרום טענו כי אם מידת ההצלחה בתחום זה היתה גבוהה, היו ממליצים על המשך המבצע. 

לצד הפגיעה המשמעותי במערכי הייצור של חמאס וגא"פ, ההערכות בישראל כי ברצועה נותרו כעשרת אלפים רקטות, בהן גם כמה מאות לטווחים ארוכים. ספירה זו אינה כוללת את ספירת פצצות המרגמה. לצד זאת, בצה"ל הניחו כי חיסול הבכירים הרבים שעסקו בתחום המחקר והפיתוח והשמדת אתרי הייצור, תעכב מאוד תהליך התחמשות מחודש של חמאס.

על פי נתוני צה"ל במבצע נהרגו כ-200 מחבלים בהם כ-20 בכירים, אבל בצבא מעריכים כי הנתונים הללו צפויים לעלות בימים הקרובים, לאחר שבעזה יחלצו גופות מין ההריסות