מיום שישי לפנות בוקר נשמר השקט בדרום, אולם במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות של הסלמה מחודשת. אתמול (שני) התקיימו מספר דיונים בראשות שר הביטחון בני גנץ וראשי מערכת הביטחון במטכ"ל, במטרה לגבש את עמדת מערכת הביטחון לגבי המשך המדיניות מול רצועת עזה ולהציג אותה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרי הקבינט.

ישראל כבר הצהירה כי היא מתכוונת לשנות את מדיניות התגובה שלה לירי רקטות מהרצועה ולהגיב בצורה קשה יותר. בנוסף ישראל דורשת כי הכסף הקטארי שמגיע כל חודש לידי חמאס יעבור דרך הרשות הפלסטינית. נוסף לכך, הצהירו במערכת הביטחון בימים האחרונים כי ישנה כוונה לאפשר מעבר מצוצמם של סחורות לרצועה דרך המעברים עם ישראל, רק צרכים קיומיים כמו אוכל, תרופות ודלקים אך לא מעבר לכך, כל עוד אין התקדמות בהגעה להבנות על הפסקת האש והתקדמות בנושא השבויים והנעדרים. המעברים אתמול עדיין היו סגורים וההערכה היא שהם ייפתחו  השבוע, אבל יפעלו באופן מוגבל.

צה"ל תקף משגרי רקטות ועמדות שיגור תת-קרקעיות (צילום: דובר צה"ל)



אתמול חתם שר הביטחון על צווים מנהליים לתפיסת ציוד שיועד לארגוני הטרור בעזה בשווי של מיליוני שקלים. על פי החשד נעשה ניסיון להבריח את הציוד בימים שקדמו למבצע, אבל בזכות מידע מוקדם וערנות הבודקים במעבר נמנעה ההברחה. הציוד שנתפס נחשב דו־שימושי, כזה שיכול לשמש לצרכים אזרחיים וצבאיים כאחד. בין השאר נתפסו משולחים של אשלגן, כלוריד, גליצרין, פוליאסטר, פיברגלס וכן ציוד תקשורת. כמו כן חתם גנץ על צו לתפיסת זהב בשווי של למעלה ממליון שקל, שנעשה ניסיון להבריחו כשהוא מסולק בצורת מסמרים בתוך משטחי עץ.


בעקבות הפסקת האש, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן צפוי להגיע היום ארצה במסגרת ביקור בן שלושה ימים  במזרח התיכון. זאת לבקשת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בלינקן צפוי לבקר בירושלים, ברמאללה, בקהיר ובעמאן ויקיים שורה של פגישות.

אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)


לקראת הביקור פרסם ביידן הצהרה מיוחדת, שבה אמר: "בהמשך לדיפלומטיה השקטה והאינטנסיבית שלנו להבאה להפסקת אש בין ישראל לחמאס, ביקשתי ממזכיר המדינה שלי, אנתוני בלינקן, לנסוע השבוע למזרח התיכון. במהלך נסיעתו ייפגש בלינקן עם מנהיגי ישראל בנוגע למחויבותנו המוצקה לביטחון ישראל.

"הוא ימשיך במאמצי הממשל שלנו לבנות מחדש את הקשרים והתמיכה מול העם והמנהיגים הפלסטיני, לאחר שנים של הזנחה. והוא יעבוד מול שותפים מרכזיים אחרים באזור, כולל מאמץ בינלאומי מתואם שנועד להבטיח סיוע מיידי שיגיע לעזה באופן שיועיל לאנשים שם ולא לחמאס, ולהפחית את הסיכון לעימות נוסף בחודשים הקרובים".

במקביל למאמץ האמריקאי, גם האירופאים מנסים לקדם הסדר ישראלי־פלסטיני, במסגרת  יוזמה שעולה על סדר יומה של פסגת מנהיגי האיחוד האירופי שנפתחה אתמול. לפי מקורות אירופים, הכוונה היא לדחוף לשורה של הסדרי ביניים ו"צעדים קטנים" לחידוש האמון בין הצדדים, תוך שיתוף פעולה עם מצרים, ירדן ומדינות ערביות אחרות, כדי לשמור על פתרון שתי המדינות.