השופט בדימוס פרופ' עודד מודריק, לשעבר נשיא בית הדין הצבאי ביפו, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על ההנחייה לחיילים המגיעים לבית הדין להגיע ללא מדים בעקבות המקרה בו חייל הותקף ונפצע קשה, וטען כי אינה לגיטימית.

עם זאת, יש לציין כי לא מדובר בהנחיה חדשה. בדובר צה"ל אמרו בנושא כי "הטענה כי נשיא בית הדין הצבאי לערעורים הוציא הנחייה המאשרת לחיילי בית הדין ביפו לנוע אל בית הדין ובחזרה בלבוש אזרחי אינה נכונה. בימי הלחימה, בהתאם להוראת אמ״ץ, נתן נשיא בית הדין המחוזי ביפו, קצין בדרגת אל״ם, לחיילי בית הדין אישור פרטני להגיע לבית הדין ובחזרה לביתם בלבוש אזרחי. בעקבות אירוע הלינץ׳ בחייל שאירע ביפו, קצינה המשרתת בבית הדין אישרה לחיילים שביקשו, לצאת מבית הדין בלבוש אזרחי גם בימים האחרונים, נכון להיום האישור איננו בתוקף והנהלים בנושא חודדו".

"זה לא נתפס בעיניי, אם הסכנה כל כך גדולה אז שנשיא בית הדין יסיע את החיילים במכוניתו. אבל שחייל ילך בלי מדים? אני חושב שזה לא מוסרי, לא צבאי", אמר מודריק.

"חייל לא יכול להסתתר, להעלים את עצמו בארצו, בעיר שבה הוא משרת. מילא אם מדובר בחיילים שחוצים את קווי הגבול", אמר מודריק. "אני חושב שזו הנחיה לא לגיטימית. ציוץ מאוחר יותר שלי אמר שאני מבקש להסתייג כי אני בסך הכול נסמך על דיווח תקשורתי ואינני בטוח שהדיווח מדויק. מתברר שלא נשיא בית הדין הצבאי הוא שהנחה אלא כנראה קצין בדרגה נמוכה יותר".

כשנשאל כיצד היה פועל לו היה נשיא בית הדין מול ההתראות לפגיעה בחיילים, ואם היה מורה לחיילים להגיע "כרגיל עם מדים ונשק", אמר: "לא בדיוק הייתי אומר כך, הייתי מנחה שלא להיכנס למקומות בהם הם לא צריכים להימצא. הייתי יושב עם החיילים ועם אנשי הביטחון או עם מפקד היחידה שלי וגורמים אחרים ומחפש דרכים לאבטח את החיילים".

הוא הוסיף: "אנחנו במדינת ישראל, חייל, אחד הדברים שמבחינים חייל מאזרח רגיל הוא חובת ההסתכנות כדי לקיים את המשימה שלך וזה בלתי אפשרי פשוט בלתי אפשרי בעיניי ולא מקובל בעיניי שחייל במדינת ישראל בעיר בלב המדינה יסתיר את זהותו כחייל, למה?"

מודריק הסביר שצריך למצוא פתרונות אחרים והדגים: "הייתי יועץ משפטי ברצועת עזה למשך שנתיים וכשהיה צורך הייתי מלווה או מסיע את החיילים במכונית שלי כדי שלא יסתכנו. אבל דבר אחר הוא רצועת עזה ודבר אחר לגמרי הוא לב ליבה של מדינת ישראל. לכן גם ביפו אם צריך שנשיא בית הדין יסיע את החיילים שלו במכוניתו אם הסכנה עד כדי כך גדולה אבל שחייל לא יוכל ללבוש מדים? אני לא מבין את העניין הזה. אני חושב שזה נגד הקוד האתי של הצבא. אולי זה לא בלתי חוקי להורות כזאת הוראה, בעיניי זה בלתי מוסרי".

בית הדין הצבאי ביפו (צילום: אבשלום ששוני)
בית הדין הצבאי ביפו (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך התייחס מודריק לביקורת כלפי ועדת החקירה הממלכתית בעניין האסון במירון ואמר: "ששמעתי מן התקשורת שההתנגדות לוועדת חקירה נובעת מן הסיכון שיש בכך שוועדת חקירה תמצא רחמנא ליצלן אחראים או אשמים וזה בעיניי לא נימוק בשום פנים ואופן, להפך".

"היתרון של ועדת החקירה הוא שהיא יכולה למצוא מי אחראי ועל ידי קביעת האחריות של פלוני או אלמוני גם למנוע את האסון הבא שזה בעיניי סיכון הרבה יותר גודל מזה שמישהו ימצא אחראי. אני מפקפק שבמקרה הזה מציאת האחריות תגרור סנקציות חמורות אבל גם אם יהיו כאלה זה בשון פנים ואופן לא סיבה למנוע את מינוי ועדת החקירה".

כשנשאל האם הוא מרגיש שהחוטים בתיק 4000 הולכים ונפרמים ענה: "לא אין לי תחשוה מפני שאני לא נותן את עצמי, לא מכניע את עצמי באמצעו תחושות. כשם שלא נתתי דרור לתחושות בשלב הראשון כך אני עדיין לא מוכן לקבוע שהדברים שנשמעים כרגע שוללים את האשמה. מוקדם מכדי לקבוע".

"אני משוכנע שההגנה יודעת את מה שהיא עושה ומה שהיא עושה, עושה כדי לקדם את המטרה שלה. עד כמה זה ישפיע זה תלוי בתמונה כולה, איננו יודעים עדיין את גודל התמונה, ואיננו יודעים איזה מידה של השפעה יש לתפר זה או אחר שנפרם. כמובן שפרימת תפר אחר תפר יכולה להיות בעלת השפעה. האם יפרמו עוד תפרים? אינני יודע".