הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13 צבי יחזקאלי שוחח היום (רביעי) עם אראל סג"ל וטל שלו בתוכניתם ב-103FM על המצב הביטחוני ועל נאומו של מזכ"ל חיזבאללה נסראללה אמש, והתריע שגל האלימות בערים המעורבות נובע מ"ג'יהאד": "המרכיב העיקרי כאן הוא הזהות הדתית וזה התפרץ עכשיו כי ראו חולשה, ראו ששוטר זה לא שוטר".

על כך שנסראללה נראה אמש בנאומו כמי שלא חש בטוב אמר יחזקאלי: "הוא היה חייב לצאת. יכול להיות שהוא חולה, אני לא רופא. בשאלה אם זו מחלה קשה או סתם שיעול, הוא לא חשש לצאת והיה דחוף לו לצאת אתמול ביום השחרור של דרום לבנון מידי הישראלים, החוויה המכוננת של חיזבאללה. נראה לי שהוא לקח את זה בחשבון וגם אמרו במהלך הנאום שהוא סובל משיעולים והכול בסדר. המסר שלו, מצד אחד לא קפץ על העגלה של חמאס, מצד שני אמר אל אקצא שווה מלחמה. הוא אמר משפט נכון שכולם חושבים ששכחו מהפלסטינים הנה הג'יהאד חוזר".

כשנשאל עד כמה יש לשים לב לזירה הלבנונית אמר: "כרגע לבנון זו מדינה ממוטטת כלכלית, חטפה המון מכות כולל הפיצוץ שהיה בביירות והקורונה ממוטטת אותם. הכי חשוב, חיזבאללה מחלק לאנשים שלו קופונים של אוכל. אם אתה שיעי אתה מקבל, מי היה מאמין. השאלה היא וושינגטון כי בסופו של דבר מה שייסגר בין איראן לביידן יקרין על חיזבאללה, בגלל זה הם בשקט, הם רוצים להיות מחוץ לחבילה של ההסכמים בין ארה"ב לאיראן. סביר להניח שהם ישיגו את זה, כי ארה"ב תעשה הסכם עם האיראנים בלי לדבר על גרורותיה".

יחזקאלי הסביר כי כל עוד יש משא ומתן בין ארה"ב לאיראן, לחיזבאללה יש אינטרס לשמור על שקט, בלי קשר למצב הפנימי בלבנון. "אבל ב'שקט תיזהרו'. אלה הלקחים שלנו מעזה ומלבנון. השקט הוא שקט שפוגע בנו, כי חיזבאללה מתחמש ומתחזק בזמן הזה. מתי המלחמה? כשיש שקט או כשיש רעש? אני טוען שיש ג'יהאד שקט. יש תמיד ג'יהאד, רצון, וקיטור".

הוא הדגיש נסראללה שם על השולחן את הסיפור הדתי כעניין המרכזי. "הם לא מפחדים להגיד את זה, יש טיקט יותר טוב לנסראללה מאשר אל אקצא? זה מוכר, קיים. הוא לא עשה כלום לאל אקצא, כלום. הוא מעלה את אל אקצא כי האלמנט הדתי תמיד ישחק, זה האלמנט היחידי. אני מסכים שמי שלא דתי לא יכול להבין את זה. אי אפשר, אני גם לא דורש להבין. כמו התנסות בסם פסיכודלי שאם לא תיגע – לא תיסע".

יחזקאלי הסביר כי "מרכזיותו של אל אקצא בשיעה התחיל מהמהפכה של איראן, כמעט לא היה קשר בנושא הזה. אני חושב שהחוט המקשר, זה מה שאמר רון כחלילי שליהודים ערבים היו יחסי שכנות, גם סבא שלי החזיק בעמדה הזאת, היו לו עובדים ערבים והוא הגדיר עצמו ערבי ואח"כ יהודי".

"מתי הם קיבלו את זה בפנים? כשעברו ערבים עם סכינים וחרבות וקטעו איברים בערב חג השבועות, לפני 80 שנה. אז התחילו להבין, הזהות הדתית היא הזהות פה וכל הסבר אחר הוא בעייתי. אם תסביר שכל המאורעות בלוד קרו בגלל עזה, בן גביר, לא משנה, אתה מתעלם מהאלמנט החשוב; כי הדת זה המרכיב היחיד בשכונה, מה לעשות? אתה מתעלם מזה, למה זה עכשיו? כי התאפשר. ראו חולשה, ראו ששוטר זה לא שוטר".

"למוח מערבי קשה לקבל את הדבר הזה, לכן יש הרבה הסברים ללמה ערביי ישראל יצאו לקפיצה הזאת. אני אומר לכם, זה לא קשור ימין או שמאל, אני חי את המזרח התיכון בעצמות שלי, חברים זה ג'יהאד – נקודה. תתעוררו, יא חביבי, תתעוררו. שואלים באולפנים מה לעשות? מה זה משנה מה לעשות, אתה מכיר בבעיה? אתה מספר את הסיפור הנכון? כל מי שיושב באולפנים ומדבר אני אומר אני לא יכול להקשיב לך. הערבים לא שיקרו, הם לא משקרים, תקראו על מה מחנכים ילדים שם ותבינו למה אנחנו לא יכולים להכיר בבעיה הזאת. קשה לי בתור אחד שישב עם ערפאת והאמין בשלום והסכסוך לאומי, אין".

"לעניין היהודים במדינות ערב, יש ספר שסוקר את הצד הלא נעים של היהודים האלה עם הפרעות. מי שתופס את המזרח התיכון לא באופן דתי לא רואה אותו. תראו את המצב כמו שהוא. אסלאם לא יכול לקבל עליונות של דת אחרת רק במצב שהם חזקים עם כללים. אפשר דו קיום, אפשר מדהים לעשות רק עם כללים".