"ניצחון טקטי והכרעה אופרטיבית": כך מסכמים באגף המודיעין של צה"ל את מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה. אמ"ן מציבים סימן שאלה לסוגייה - "האם הושגה במבצע גם התרעה אסטרטגית שתבטיח שנים של שקט אל מול רצועת עזה", וממליצים בשלב הזה שלא לצאת בהצהרות גדולות.

במקביל, הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה במהלך דיונים שנערכו השבוע במטה הכללי להיערך לאפשרות של חידוש הלחימה בעזה כבר בתקופה הקרובה, להתאים את התוכניות המבצעיות ולהכין מטרות נוספות לחיל האוויר ולצה"ל, כאשר בצבא סבורים כי "ייקח זמן לבסס את ההתרעה שהושגה במבצע". באגף המודיעין (אמ"ן) נערכים גם הם לאפשרות הזו, לצד עריכת סיכומים של המבצע.

בסוגיית השבויים והנעדרים, השבת גופות חללי צה"ל, סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול ז"ל ושחרור האזרחים הישראלים המוחזקים בשבי חמאס, סבורים בצבא ובמערכת הביטחון כי "בתוצאות המבצע ובצורך של עזה בשיקום יש פוטנציאל לקידום עסקה בתנאים טובים יותר, אך יחד עם זאת, גם במצב הזה תידרש ישראל לשלם מחירים באסירים".

אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)
אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)

כאמור, בצה"ל מביעים שביעות רצון מתוצאות המבצע האחרון בעזה. ניכר שפיקוד הדרום, חיל האוויר ואגף המודיעין, הגיעו הפעם מוכנים למבצע בעזה, בשיתוף פעולה יוצא דופן עם השב"כ. אל מול היעדים שהוגדרו על ידי הדרג המדיני, הושגו בצורה טובה היעדים המבצעיים שניתן להשיג במבצע אווירי מהסוג הזה, מבלי להביא לתוצאות של הרג אזרחים רב הרבה יותר בעזה. 

לצד זאת, בצה"ל מודים שיש עדיין פער גדול בכל הקשור להתמודדות ההתקפית עם ירי הרקטות והפגיעה במערך הרקטות של ארגוני הטרור ברצועה בראשם חמאס והג'יהאד האיסלאמי. כמו כן, מודים גם בכך שישנו עדיין פער גדול והתוצאות יכולות להיות טובות הרבה יותר. 

בתוך כך, באגף המודיעין מסמנים את החצי השנה האחרונה כזו שבה הושגה פריצת דרך במחקר המודיעין והמטרות, שיביא במערכה הבאה עם חיזבאללה או חמאס לתוצאות טובות הרבה יותר ממה שהתרחש במבצע האחרון. זו אמירה חשובה, מכיוון שבסופו של דבר, ממבחן בזמן אמת במהלך המערכה האחרונה, כשמדובר בנשק אסטרטגי של האויב, שעליו מושתתת תפיסת הלחימה המרכזית שלו, נרשמה התקדמות מסוימת לצד טובות יותר מהמבצעים הקודמים, אך עדיין הפערים גדולים. 

בנקודה נוספת, צה"ל היה זה שהגדיר תכלית פעולה שכוונה גם להשגת מספרים גבוהים יותר בחיסול פעילי חמאס, מפקדי שטח ובכירים. עם זאת, צה"ל התקשה יותר בהגעה להישגים בתחום הזה לאחר שחמאס הסתגל למצב החדש בשטח לאחר חיסול גדול מאוד בחיסול צמרת המחקר והפיתוח של חמאס ומח"ט עזה. 

באגף המודיעין, תחת פיקודו של האלוף תמיר היימן, התרחשו בשנים האחרונות שינויים משמעותיים וגדולים, הקורים תודות לטכנולוגיות מתקדמות, כמו בינה מלאכותית. כמו כן, ישנה גם עבודה של חוקרים ואנשי מודיעין אל מול המחשב (המכונה) ככלי מרכזי שסייע לצה"ל לסנן את המידע הרב שנצבר על האויב עד כדי קבלת החלטות בשטח היכן לתקוף ומתי מטרה מסויימת, מחיסול ממקוד ועד איתור של בורות שיגור.

בורות שיגור בקרבת בתי ספר שזוהו באמצעות רחפנים  (צילום: דובר צה''ל)
בורות שיגור בקרבת בתי ספר שזוהו באמצעות רחפנים (צילום: דובר צה''ל)

גורם בכיר באמ"ן ציין כי "לראשונה, הבינה המלאכותית היוותה מרכיב מרכזי ומכפיל כוח בלחימה אל מול האויב". הבכיר הוסיף: "זוהי המערכה הראשונה בה מומשו שיטות פעולה חדשות ופיתוחים טכנולוגיים, שהיוו מכפיל כוח עבור צה"ל כולו".

באמ"ן טוענים כי "השילוב של מודיעין רב עם בינה מלאכותית וחיבור עמוק לשטח, למפקדות תאי התקיפה וחיל האוויר מהווים תפנית דרמטית בחיזוק החיבור של המודיעין לקצה המבצעי". הבכיר הגדיר את פיצוח המטרו של חמאס כאחד ההישגים הגדולים של אמ"ן במהלך המבצע. "היכולת של אמ"ן למפות את התת קרקעי, ולספק את המידע לכוחות הלוחמים, כדי לקחת מארגון הטרור את המימד המרכזי שלו, היא שינוי אסטרטגי", הסביר.

באגף המודיעין ציינו גם כי "לראשונה, עבד במהלך המבצע מרכז מטרות, שייצר מאות מטרות חדשות במהלך הלחימה, מה שמאפשר לצבא להמשיך בלחימה ולייצר במקביל עוד מטרות חדשות". הם הדגישו: "במהלך המבצע יוצרו עוד 200 מטרות חדשות בעבודה משותפת של נציגי אמ"ן מיחידות שונות וחיל האוויר, כ-100 מהמטרות הללו בוצעו במהלך המבצע, והשאר נכנסו כבר עכשיו לבנק המטרות החדש של צה"ל".

בצבא טוענים כי "במצב בו הסתיים המבצע, לחיל האוויר היו מספיק מטרות להמשיך את הלחימה במתכונת דומה מהאוויר עוד שבוע ימים לפחות". 

כמו כן, לצד הביקורת על הפערים בטיפול במערכי הירי התלול של חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועה, באמ"ן מציגים כי בימים הראשונים ללחימה הושמדו מאות מטרות תמ"ס ו-50 אחוזים מהמט"לרים (מטולי רקטות)

תקיפת מטל"ר ברצועת עזה. צילום דובר צה"ל

בצה"ל גם טוענים כי לאור הפגיעה המשמעותית שנרשמה במהלך המבצע במערך הנ"ט של חמאס, בפעילים ובאמל"ח, צוצמם מספר טילי הקורנטים שנותרו בידי ארגון הטרור למספר חד ספרתי, זאת כאשר לפני המבצע דובר על עשרות ונתון דו ספרתי של טילים נגד טנקים.