הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, נאם הערב (חמישי) בטקס סיום קורס בבית הספר למלחמה. בנאומו, התייחס כוכבי למבצע "שומר החומות" ואמר כי "חמאס אמנם יזם את הירי, אך מיד הפך למגיב ונרדף. מאזן ההישגים הסתיים ביתרון מובהק לצה"ל, וחמאס שפתח במלחמה כמגן ירושלים, לכאורה, סיים אותה כמחריב רצועת עזה".

בתחילת נאומו ציין כוכבי כי "חמאס הפר את השקט וירה על בירת ישראל. הוא אמנם נקט בצעד הראשון, אך שעות לאחר מכן כבר הסתבר לו שטעה. צה"ל נטל את היוזמה והפתיע את האויב פעם אחר פעם, בסדרת מהלומות שהוציאו אותו משיווי משקל ושללו ממנו כיולות ונכסים משמעותיים".

"אבק הלחימה עוד שוקע אבל אפשר וצריך לנתח את המצב על בסיס העובדות, ולמנות שורה של סיבות המסכמות את הכישלון של חמאס", הסביר הרמטכ"ל והוסיף כי "תוצאות המלחמה נקבעות בראש ובראשונה על בסיס הממד הפיסי של השמדה ושלילת יכולות. חמאס וארגון הג'יהאד האיסלאמי נפגעו משמעותית, השמדנו להם היקף גדול של פעילי טרור, אמצעים ותשתיות בכל התחומים. החלנו מדיניות תקיפה שכללה השמדת מטרות איכות ותשתיות טרור בתוך מבנים ובניינים, לאחר שהזהרנו את האוכלוסייה, והוכחנו שאין מסתור לטרור".

תקיפת צה''ל בעזה (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל בעזה (צילום: רשתות ערביות)

 "שנית, פגענו פגיעה נרחבת במנהור התת קרקעי שיועד להיות ממד הלחימה המרכזי של חמאס. לא רק שפגענו בו, המחשנו שהוא כבר אינו חסין ומוגן כפי שתוכנן להיות וחמאס בתגובה הנחה את מרבית פעילי הטרור להסתתר לאורך המבצע, מחשש שיפגעו. סיכלנו את כלל הפיגועים שתוכננו נגדנו מהאוויר, מהים ובתוך המנהרות", המשיך כוכבי.

הוא המשיך בציון הסיבות לכשלון חמאס במערכה האחרונה וטען: "מערכת ההגנה האווירית סיפקה מענה טוב מאוד לאיום הרקטות וצמצמה את אפקטיביות האש, בוודאי ביחס למה שחמאס ירה וקיווה. הרחוב הערבי נשאר לא מעורב ולא מזדהה, מדינות העולם הערבי לא תמכו בפעילות הטרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי וזכינו לגיבוי בינלאומי ממדינות רבות, שהבינו שזכותה של מדינה להגן על עצמה מכל איום, בוודאי כשיורים על בירתה. גם מספר ההרוגים הבלתי מעורבים סייע בכך".

לאחר מכן אמר הרמטכ''ל כי "חשוב שנעצור ונזכיר, לעצמנו ולעולם, נגד מי נלחמנו ואת מי תקפנו. נלחמנו בפושעי מלחמה, שיורים רקטות על אזרחים חפים מפשע ומסתתרים בין חפים מפשע. אין להם מחויבות לדין הבינלאומי והם רומסים אותו, בעוד אנו עושים הכל לקיימו ולהימנע מפגיעה באזרחים. נלחמנו מול אויב שנטוע בעולם שבכלל לא קיים בו העיקרון של מוסר בלחימה, ואצלנו העיקרון עוטף כל החלטה וכל פצצה".

כוכבי הזכיר בנאומו את מערכת כיפת ברזל, אשר בלעדיה, כך לדבריו, המחיר ששילמה מדינת ישראל בסבב היה גבוה הרבה יותר. הוא אף ציין את העורף האזרחי, וטען כי היה לו תפקיד חשוב בהצלחת המבצע: "קור הרוח של האזרחים, מילוי הוראות פיקוד העורף, איתנות אישית וקהילתית, ומעל הכל הגיבוי לצה"ל, אפשרו לנו להמשיך בפעילות, להמשיך לפגוע באויב, חיזקה אותנו ויצרה תחושת אחדות וחוסן".

מערכת כיפת ברזל בעת יירוט (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
מערכת כיפת ברזל בעת יירוט (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

"אני מבקש לאחל החלמה מהירה לכל הפצועים, להשתתף בצער המשפחות שאיבדו את יקיריהן במהלך המבצע ולשלוח תנחומים למשפחתו של לוחם חטיבת הנח"ל, סמל ראשון עומר טביב זיכרונו לברכה", סיים הרמטכ''ל.