ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על הסוגיות הבוערות כעת, בהן מכתב הרבנים, מצעד הדגלים הצפוי וההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית. "אני מנסה לעשות הכול כדי שהממשלה לא תקום", אמר, "אני חושב שיש הרבה מאוד פעולות, בהן מחאה פוליטית, שניתן לעשות בנושא הקמת הממשלה. יש אלף דברים שניתן לעשות, במדינה דמוקרטית יש כוח לציבור".

יוכפז ודוידוב הזכירו את מצעד הדגלים שצפוי להתקיים ביום חמישי בירושלים ורוטמן ציין כי הוא חושב "שהצעדה צריכה להתקיים בלי קשר לשאלה הפוליטית". הם השיבו לו כי יכול להיות שהוא היה צודק, "אלמלא התרחש רצח פוליטי שבסופו חוסל ראש ממשלה בישראל. אי אפשר להתייחס למשפט שלא במלוא הרצינות". 

רוטמן הוסיף כי "מי שמנסה בכלל לעסוק במשטור השיח, כאשר אנחנו נמצאים בסיטואציה של באמת אחד מהשקרים הפוליטיים הבוטים ביותר, ממשלה שמוקמת מתחילתה כממשלה שמפרה את כל ההבטחות לבוחרים, ומי שעסוק במשטור השיח" הם השיבו: "מנסים למנוע את הרצח הפוליטי הבא", ורוטמן ענה: "אנחנו רק עוסקים בביקורת על התבטאויות, אם זה לא משטור השיח".

יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: ללא קרדיט)
יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: ללא קרדיט)

יוכפז ודוידוב: "מילים הורגות אנחנו למודי ניסיון".
רוטמן: "אני מציע שכל מי שמודאג ממילים שרוצחות שיתייחס לאימאם של לוד שמדבר על לוחמי החמאס".
יוכפז ודוידוב: "מתייחסים".
רוטמן: "אשכרה הרגו ופצעו אנשים רק לפני שבועיים, ולא ב95. הרגישות של מילים שמופנות כלפי רה"מ נעדרה מתוכניות הבוקר כאשר תקפו במילים ובמעשים חריפים מאוד אנשי ימין". 
יוכפז ודוידוב: "אנחנו מתייחסים לזה לכל הזמן זה לא הוגן".
רוטמן: "אני ממליץ לעסוק בתוכן הדברים ולא במשטור שיח של אחרים. למרות שהותקפתי כשבאתי לתת את המנדט בשם המפלגה שלי, הותקפתי גם פיזית. אני לא מוצא עניין לעסוק בזה כל הזמן".

בהמשך השיחה, יוכפז ודוידוב התייחסו למצעד הדגלים שצפוי להתקיים ביום חמישי בירושלים, וציינו כי מדובר באירוע שמתקיים מדי חודש, בראשית החודש העברי, כאשר המשטרה לא מייחסת לו חשיבות רבה. "הפעם מפרסמים בגדול, סמוטריץ' עומד מאחורי זה, אתה, בן גביר, נעם", הוסיפו. רוטמן השיב: "לא ידוע לי שאני עומד מאחורי זה אבל בסדר".

הוא נשאל לפשר תשובתו - והמגישים תהו האם הציונות הדתית לא עומדת מאחורי האירוע, והשיב למגישים: "אתה מדבר על המפלגה? אני בהחלט חושב שכאשר אנחנו כמפלגה התייחסנו רבות לביטול מצעד הדגלים והמסלול שלו ביום ירושלים, והתייחסנו רבות לכך שאסור להיכנע לחמאס בכל הנוגע לאירועים שהתרחשו בירושלים ובחג השבועות ופתיחת הר הבית".

ח"כ רוטמן התייחס לאזהרה שהשמיע אתמול ראש השב"כ נדב ארגמן, ואמר: "אני מוטרד מהקריאות של ראש השב"כ למשטור השיח בכלל, ומזה שהוא עוסק בביקורת על השיח הציבורי". הוא הוסיף כי "אני חושב שהוא זה שמחזיק בכוח השלטוני, בין היתר למשטר אנשים, והעיסוק שלו בתרבות השיח שלו במדינה דמוקרטית".

לדבריו, ראש השב"כ לא עוסק בדברים הללו בכלל, ואם הוא מזהה איום תפקידו לסכל אותו, לא להיות חנה בבלי של השיח הציבורי בישראל ובטח לא שישתמשו שימוש פוליטי באמירות שלו. "לכן העובדה שהוא נתן לדבר הזה להתרחש מראה שאו הוא לא מבין את שדה השיח הציבורי ואז ממילא ההערכות שלו לא מכובדות בעיניי בנושא הזה, או שהוא מבין את השיח ואנחנו צריכים שאול עצמנו למה הוא נתן את ההערכה הזאת", אמר.

יוכפז ודוידוב שאלו את רוטמן האם הוא חושב שראש השב"כ פוליטי, והוא השיב להם: "אני חושב שאם הוא נתן את ההערכה שלו בעיתוי בה הוא נתן, זה לא תפקידו בכלל לתת ציונים לשיח בישראל ואם הוא לא הבין שיעשה שימוש באמירה שלו לצרכים פוליטיים אני חושב שכנראה הוא לא מבין פוליטיקה. אם חשב שיעשה בזה שימוש, הוא ר' שב"כ פוליטי".

בנימין נתניהו, נדב ארגמן (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
בנימין נתניהו, נדב ארגמן (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

הוא נשאל האם הסכנה עליה מצביע ראש השב"כ, לפיה יישפך דם, היא תרחיש אפשרי. "אני חושב שתמיד יש סכנה לאלימות פוליטית", אמר, "אני אמנם לא ראש ממשלה ולא מועמד לראשות ממשלה ועדיין הותקפתי פיזית על ידי מפגיני קריים מיניסטר כי אני איש ימין". חבר הכנסת הוסיף: "קטונתי מלתת הערכות אלימות פוליטית שיכולה להגיע לרצח פוליטי, ההיסטוריה מראה שהדבר אפשרי. כל אחד מאיתנו צריך להיות אחראי לצורת השיח שלו".

"מי שעוסק באלימות פוליטית זה אחרי שנתיים בהן אין ביטוי חריף, בוטה, פוגעני או מאיים שהופנה נגד ראש ממשלה בישראל - צריך לעשות לעצמו דין וחשבון, וגם חשבון נפש רציני ביותר איך הוא מסוגל להזדעזע ממילים עדינות במכתב רבנים ולתמונה של חבלי תלייה ואיומים ואמירות בוגד – לא", תקף.

בסיום הראיון הוא נשאל האם יש אלימות פוליטית, והסביר: "אני לא מזהה אלימות, אלא מזהה שיח חריף מאוד מכל הכיוונים. יש שיח מאוד אלים ברשתות החברתיות מכל הכיוונים, לא ראיתי שזה הוביל לרצח פוליטי בשנתיים האחרונות ואין סיבה לחשוב שהמצב ישתנה. אני חושב שאנחנו צריכים להיזהר להימנע מהצביעות. אני לא רואה תועלת במשטור השיח, ולהפך, בשיח ההיסטרי שאנחנו מהדהדים – אנחנו מביאים לתוצאה לא טובה".