הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס הבוקר (רביעי) לפרשת "התיק השקוף", ואמר כי "הקצין הוא חייל של כולנו. גם אם הוא עשה עבירה חמורה ביותר. הקצין מאמ"ן עשה עבירות חמורות ביותר! הוא עשה אותן בכוונה, מסיבות שאני לא יודע לתאר. הוא כמעט פגע בסוד גדול ועצרנו את זה בדקה ה-90".

"הקצין הזה לא דומה לאסיר X", הבהיר כוכבי. "הוא לא דומה לשום דבר שמנסים לתאר אותו. מרגע שנעצר הוא היה בקשר עם משפחתו והסובבים אותו. כל מה שעשינו היה כדי לשמור על צנעתו ועל צנעת משפחתו מתוך יחס הוגן. רצינו לשמור עליו, על משפחתו".

"הקצין הוא חייל שלי, הוא היה קצין מצוין, וצר לי מאוד על המקרה הזה. כך או כך, אסור היה שימות בכלא. ואת זה אנחנו צריכים לתחקר באופן נוקב, מעמיק ויסודי כמו שאנחנו עושים בכל תחקיר", הוסיף.

משפחת הקצין מסרה בתגובה לנאום כי "אנחנו מכבדים את הרמטכ"ל, אבל צה"ל נכשל בליבת תפקידו - לשמור מכל משמר על חיי אדם במתקן צבאי שמור ומפוקח. המשפחה דורשת בדיקה יסודית, מקיפה ושקופה על מנת להבין את פשר המחדל".

הרמטכ"ל ציין כי זו "דוגמא מובהקת לרצון לשמור על ביטחון המדינה והסודות - ומהצד השני לשמור על החיילים ולגלות יחס הוגן. רק מהטעם הזה עשינו את שעשינו. אני משוכנע שאנחנו גם נשמור על ביטחון המדינה בכך שנצליח שלא ייפגע הסוד הגדול, שנגיע לחקר האמת ושנטפל ונלמד מה שאנחנו צריכים ללמוד מהאירוע".

קברו של קצין המודיעין (צילום: באדיבות וואלה!)
קברו של קצין המודיעין (צילום: באדיבות וואלה!)

בחלק אחר של נאומו, כוכבי הבהיר "בצורה חדה וברורה, אני מתנגד בתוקף לקיצור השירות. אני חושב שזה דבר לא נכון לא יעיל ולא כלכלי".

עוד התייחס למעבר של צה"ל לנגב: "שליש מהצבא כבר נמצא שם. חלק מהתהליך הזה הואץ מאוד בעשור האחרון והוא יוצר חיבורים עם הקהילה והרשויות בנגב. רק בשבוע שעבר חנכו בסיס חדש של סיירת מטכ"ל בצפון הנגב.  זה הרצון והחזון, אבל כדי להסדיר את הרצון הזה, המדינה צריכה לדאוג למשרתים שלה ולתקצב את הביטחון".

הוא ציין גם את השפעת הצבא על המשק: "צה"ל משחרר מידי שנה 2,500 טכנאים והנדסאים. משחרר מידי שנה 2,000 אנשים מקצועות הדיגיטל והתקשוב, 600 בוגרי סייבר, 300 תוכניתנים, 100 דאטה-אנליסטים, 1,000 אנשי חילוץ והצלה, 200 סייעות לרופאי שיניים והרשימה עוד ארוכה".

הנאום, במסגרת יום עיון לזכרו של אמנון ליפקין שחק ז"ל, בכנס "צה"ל והחברה הישראלית", עסק במבצע "שומר החומות", בבולטות בנושאי צבא וחברה ובצורך בחיזוק אמון הציבור בצה"ל כגורם ממלכתי ומאחד, וכמי שמסייע ותורם למשק הישראלי בהכשרת אנשיו לתעשיות הישראליות, כמו גם מזריק אנרגיה צעירה לכלכלה הישראלית.

כזכור, ביום שני השתתף כוכבי בטקס חשיפת אות המערכה ברצועת הביטחון בדרום לבנון וקיבל את אות המערכה משר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל בעת הנסיגה מלבנון, שאול מופז. לאחר מכן העניק כוכבי את האות למשפחתו של תת אלוף ארז גרשטיין ז"ל, הקצין הבכיר ביותר שנפל בלבנון, ולמשפחתו של סמל צחי איטח ז"ל, שהיה לחייל האחרון שנפל בלבנון.