גם אתמול נמשכה זה היום השלישי ברציפות הפרחת בלוני התבערה - וחמש שריפות בעוטף עזה הוצתו. כתוצאה מכך, צה"ל תקף הלילה (בין חמישי לשישי) עמדת שיגור רקטי ומתחמים צבאיים של החמאס בערים עזה וחאן יונס שברצועה. ביום ראשון יתכנסו חברי הקבינט המדיני־ביטחוני על מנת לדון בהסלמה.

חמאס שוב מנסה להפעיל לחץ על ישראל להסיר את המגבלות שהוטלו על הרצועה במעברי הסחורות, וקורא להגדלת מרחב הדיג ל־6 מייל ימי, אך יותר מכל - הוא מתוסכל מכך שהכסף הקטארי והתשלומים החודשיים לא הגיעו לעזה מאז הסתיים מבצע שומר החומות לפני כחודש.

זאת, בעוד במערכת הביטחון בישראל לא נותנים סיכוי להתקדמות במשא ומתן עם חמאס, שנעשה בתיווך המצרים. “משלחות הולכות ומשלחות חוזרות - אבל בפועל אין כל התקדמות מאז שהסתיים המבצע”, אמרו ל”מעריב” גורמים ביטחוניים, שהוסיפו: “הפערים גדולים מאוד, ופתרון כרגע לא נראה באופק”.

לנוכח המצב הזה, במערכת הביטחון סבורים כי ייתכן מצב שבו מהר מאוד תתפתח הסלמה נוספת ברצועה, והמשך שיגורי הבלונים זה היום השלישי מציב גם את הממשלה החדשה בפני דילמה ישנה.

מחבלים מפריחים בלוני תבערה לעבר ישראל (צילום: מג'די פתחי/TPS)
מחבלים מפריחים בלוני תבערה לעבר ישראל (צילום: מג'די פתחי/TPS)

זאת לאור העובדה שהממשלה הקודמת וגם שר הביטחון בני גנץ והרמטכ”ל אביב כוכבי התחייבו באופן ברור כי צה”ל ישנה את מדיניות התגובה שלו כלפי ירי רקטות, אבל גם כלפי מציאות שמתפתחת בימים האחרונים - כשחמאס, באמצעות בלוני תבערה, מפעיל למעשה לחץ על ישראל באמצעות דעת הקהל אצלנו.

כמו כן, הנער הפלסטיני בן ה־16 שנורה ונפצע אנושות לאחר שהשליך לעבר כוחות צה”ל חפץ מאולתר שהתפוצץ סמוך ללוחמים - מת אתמול מפצעיו.

הנער עשה שימוש במטול גז ריק, שלתוכו הוכנסו ככל הנראה חומר נפץ ועוד אמצעים, כך שבאמצעות אבן שפגעה בפיקה - נורה החפץ החשוד לעבר החיילים.

הלוחמים זיהו את החפץ כמטען נפץ וירו לעבר החשוד, אחמד זאהי, שנפגע בראשו. זהו ההרוג הפלסטיני השלישי באזור המאחז אביתר בעקבות הפרות סדר אלימות וניסיונות לפגוע בכוחות צה”ל. כזכור, הוקם המאחז סמוך לצומת תפוח לפני יותר מחודש, לאחר הפיגוע שבו נרצח יהודה גואטה. 

בתוך כך, הרמטכ”ל כוכבי ייצא במוצאי שבת לביקור עבודה בן שישה ימים בארה"ב, לאחר ביטול הביקור הקודם ערב מבצע שומר החומות.

כוכבי יפגוש, בין השאר, את מזכיר ההגנה האמריקאי, היועצת לביטחון לאומי וגם בכירים בצבא ארה”ב וראשי מכוני מחקר מובילים. הוא ידון בפגישות באתגרים הביטחוניים של ישראל, ובהם הגרעין האיראני ואיומים נוספים מצד ההנהגה בטהרן. 

הרמטכ''ל, רב אלוף אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל, רב אלוף אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)