על אף ההקלות ההומניטריות של ישראל לטובת רצועת עזה, האם פני חמאס להסלמה נוספת אחרי מבצע "שומר החומות"? בארגון הטרור ברצועת עזה טוענים כי השיחות עם נציגי האו"ם המתווכים בין חמאס לישראל נחלו כישלון, וכעת הם שוקלים כיצד להמשיך הלאה. דבריו של סינוואר מגיעים על רקע כמה ימים של אי שקט בגזרה הדרומית, במסגרתם בוצע ירי בלוני תבערה, שנענה על ידי צה"ל בתקיפות ליליות. 

ראש חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, אמר היום (שני) כי "הפגישה עם שליח האו"ם, תור ונסלן, הייתה לא טובה, ואין שום כוונה לפתור את המשבר ההומניטרי ברצועת עזה. ישראל מנסה לסחוט אותנו באמצעות המצב ההומניטרי ברצועה. הכיבוש מעניש את כל הפלסטינים בעזה". לדברי סינוואר, "אנחנו נקיים פגישה עם הפלגים (ברצועת עזה) כדי להחליט על הצעד הבא שלנו". 

בתוך כך, בוואלה! דווח כי משלחת ישראלית ביקרה בקהיר ביום חמישי לשיחות עם בכירי המודיעין המצרי בנושא ההסדרה ברצועת עזה וסוגיית השבויים והנעדרים. שני גורמים ישראלים המעורים בפרטי הביקור ציינו כי השיחות היו כלליות ולא הניבו התקדמות. "הפגישה הזו נועדה להפגין נוכחות", אמר גורם ישראלי.

עוד דווח בוואלה!, על פי אותם גורמים ישראלים, כי מדובר היה בשיחות גישוש בלבד, כאשר בסיכום הוחלט שכל צד ישוב לערוך שיעורי בית עם הדרג המדיני. אנשי המשלחת הישראלית אמרו לאנשי המודיעין המצרי כי הממשלה החדשה בישראל עדיין לא גיבשה מדיניות ברורה בנושא ההסדרה בעזה ושיקום הרצועה וכן בנושא השבויים והנעדרים.

שריפה בעוטף עזה כתוצאה מבלון ששוגר מהרצועה (צילום: פלאש 90)
שריפה בעוטף עזה כתוצאה מבלון ששוגר מהרצועה (צילום: פלאש 90)

אמש, בתום הערכת מצב ביטחונית, הוחלט לאפשר החל מהבוקר, ייצוא מצומצם של תוצרת חקלאית מרצועת עזה, לשיווק בשטחי יהודה ושומרון ובחוץ לארץ, דרך מעבר כרם שלום, זאת לראשונה מאז סיום מבצע "שומר החומות". הצעד שאושר על ידי הדרג המדיני, הותנה בהמשך השמירה על היציבות הביטחונית. 

המעבר נפתח כמה ימים לאחר סיום המבצע, וזאת במטרה להכניס לרצועת עזה ציוד הומניטארי כגון: ציוד רפואי, מזון, תרופות, ודלקים לסקטור הפרטי. באותה החלטה לא אפשרו ייצוא סחורות מהרצועה. 

לפני כשבוע, כשנאם בפני בכירים בצה"ל, הודיע הרמטכ"ל אביב כוכבי: "אנחנו מתכוננים גם לשומר חומות 2 אם נדרש לכך, מה שהיה לא מה שיהיה".