מהפכת הלייזר: בפעם הראשונה,  לייזר שהופעל ממטוס ססנה שבו הותקנה המערכת האופטית, הפיל במהלך סדרת הניסויים כלי טייס לא מאוישים במרחק של מעל לקילומטר. במערכת הביטחון מסכמים בשביעות רצון גדולה מאוד את סדרת הניסויים המשותפת למשרד הביטחון, אלביט מערכות וחיל האוויר. סדרת הניסויים התקיימה בימים האחרונים ובמהלכה הופלו כעשרה כלי טיס בלתי מאוישים בגובה שבין 304.8 ל-914.4 מטר. 

תא"ל יניב רותם ראש מו"פ במפא"ת התייחס לניסויים ואמר: "זו פעם ראשונה שהצלחנו בישראל להוכיח יכולת של הפעלת ליזר מהאוויר כנגד מטרה, זהו הישג טכנולוגי פורץ דרך, אבל זה רק שלב ראשון שמאפשר לנו להתקדם בפיתוח שעד לאב טיפוס ידרש עוד 4-3 שנים לפחות. הניסוי הזה מהווה נדבך קריטי להמשך הפיתוח". 

אורן סבג, מנכ"ל אלביט מערכות מודיעין אמר: "פריצת הדרך הטכנולוגית מתבססת על נכסים טכנולוגים ייחודיים בקנה מידה עולמית, בתחומי האלקטרואופטיקה ומערכות משולבות לייזר קרקעיות ואוויריות". 

בימים אלה, מערכת הביטחון בשיתוף אלביט ורפאל מפתחות שתי מערכות מבוססות לייזר חשמלי כחלק מהרחבת תפיסת ההגנה האווירית, שיפור היעילות שלה וכמובן הקטנת העלויות הכספיות הכרוכה בהפעלת מערכות הגנה כמו כיפת ברזל, שרביט קסמים ופטריוט. במידה ומערכות הלייזר יבשילו למערכות מבצעיות, הן לא צפויות להחליף את מערכות ההגנה האוויריות אלה להשתלב לצידן.

 סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי (צילום: משרד הביטחון)
סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי (צילום: משרד הביטחון)

במערכת הביטחון מעריכים מזה יותר משנה כי הושגה פריצת דרך משמעותית בתחום הלייזר החשמלי שישפיע מאוד על שדה הקרב העתידי ועל מערכות ההגנה העתידיות. במקביל ליתרון שניתן למערכת היבשתית, מתקיימים שני פרויקטים גדולים: הוכחת יכולת להפעלת לייזר מהאוויר שמאפשרת גמישות גדולה להפעלה באזורים שונים וגם אל מול מערכת קרקעית בכל הקשור למענה ליעילות הלייזר בתנאי מזג אוויר קשים.

במפא"ת סבורים כי כבר בסוף השנה הקרובה ניתן יהיה להוכיח בסדרת ניסויים, יעילות בפגיעה באמצעות לייזר מהיבשה בכלי טיס בלתי מאוישים, פצצות מרגמה ורקטות לטווחים קצרים. מערכת הלייזר היבשתית אמורה להיות מערכת משלימה לכיפת הברזל ולא כמערכת חלופית, כאשר במידה והניסויים יצליחו, במערכת הביטחון מעריכים כי ניתן יהיה להביא יכולת מבצעית למערכת קרקעית כבר בסוף שנת 2024.

בסדרת הניסויים האחרונה הותקנה על מטוס מערכת לייזר שבאמצעותה ניתן להשמיד בתרחישים שונים כלי טיס בלתי מאויישים בטווחים וגבהי טיסה שונים. הניסויים נערכו במרכז הארץ וההפלות של המל"טים בוצעו מעל הים. במערכת הביטחון טוענים כי היכולת להשמיד מהאוויר באמצעות לייזר איומים אווירים שונים, ממל"ט ועד לטילים היא יכולת חדשנית ובעלת פוטנציאל לשינוי אסטרטגי ביכולת ההגנה האווירית של מדינת ישראל.

שר הביטחון בני גנץ (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)


לצד ההתקדמות, צריך לזכור כי סדרת הניסויים הזו היא שלב ראשון בתוכנית ניסויים רב שנתית של מפא"ת ואלביט לפיתוח מערכת לייזר מוטסת להתמודדות עם איומים אווירים, פצצות מרגמה ובעתיד גם אל מול רקטות לטווחים ארוכים. במבצע האחרון מספר היירוטים של כיפת ברזל הגיע כמעט לאלפיים בעלות אדירה של כ-100 אלף דולר למיירט. להפעלת מערכת לייזר לאחר פיתוחה יתרונות גדולים, כשאר יירוט באמצעות לייזר מוערך במחיר של דולרים בודדים.

מדינת ישראל מצטרפת בפועל למועדון מאוד מצומצם של מדינות בעולם שהצליחו להבשיל את טכנלוגיית הלייזר המוצק והחשמלי לכדי מערכת מוטסת שבהדגמת יכולות ראשונה מבצעת יירוט בתרחיש מבצעי.