צה"ל מהדק את שיתוף הפעולה עם הצבא לאורך הגבול הירדני, כשלראשונה מוקם בימים אלה חמ"ל משותף משני צדי הגבול, שבו חולקים שני הצבאות תמונת תצפית זהה המאפשרת שפה משותפת בעזרת האמצעים של צה"ל ומערכת שליטה ובקרה אחת.

בחמ"ל של צה"ל אומנם לא יושבים נציגים ירדנים ולהפך, אבל למעשה בפעם הראשונה מקבלים משני צדי הגבול תמונת זהה על ידי אמצעי התצפית והאיסוף של צה"ל. אמצעים אלה מאפשרים קשר ישיר גם באמצעות עזרי השליטה המשותפים ובכך לחלוק מידע חיוני משותף.

כך למשל אם בצה"ל יזהו התקרבות לעבר הגבול הישראלי מהצד הירדני, או התארגנות להברחת אמצעי לחימה, ניתן יהיה להעביר בקלות את המידע לחמ"ל הירדני, ואנשיו יהיו אלה שיכווינו את הכוחות שלהם כדי לסכל את החדירה לישראל, מאחר שזה אינטרס משותף של שני הצדדים לשמור על היציבות הביטחונית לאורך הגבול.

העבודה המשותפת במתכונת הזו אמורה לצאת לדרך כבר בחודשים הקרובים והחמ"ל נבנה בימים אלה. אם הפרויקט יצליח, ישקלו להרחיב אותו בצורה משמעותית לאזורים נוספים לאורך הגבול.

הגבול עם ירדן הוא הגבול הארוך ביותר של ישראל. גבול של שלום, כשהשיח והתיאום עם הירדנים נחשבים מצוינים. עם זאת, מדובר בגבול שברובו אין גדר - ולכן מתבצעות בו הברחות פליליות רבות של סמים, אבל גם הברחות נשק רבות, שמהן מוטרדים מאוד במערכת הביטחון, כמו גם מהאפשרות שגורמי טרור ינסו להוציא אל הפועל פיגועים באמצעותם.

חיילות בחזית גבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)
חיילות בחזית גבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)

פוטנציאל למג"דית ראשונה
החמ"ל המשותף הוא רק חלק מפרויקט רחב יותר המכונה "תנופה בגבולות", שבמסגרתו נעשה שינוי ארגוני ותפיסתי בהגנת הגבולות, בשינוי במבנה ובהכשרה של ארבעת גדודי הגנת הגבולות המעורבים לבנים ובנות, בפריסת אמצעי תצפית ומכ"מים ובחדרי מצב בנקודות תורפה לאורך הגבול.

עלות הפרויקט מוערכת בכ־120 מיליון שקל. מעבר לפעולות לחיזוק המענה ההגנתי לאורך הגבול וארגון השטח מחדש לכל ארבעת הגדודים של הגנת הגבולות, יתווספו שמונה שבועות אימון. בנוסף, יוקמו להם בסיסי אימונים וקבע עם תנאי מחיה משופרים בהרבה מהתנאים הקשים שבהם פועלים כיום הלוחמות והלוחמים.

גם מבנה כל גדוד ישתנה ובכל אחד מהם יהיו ארבע פלוגות לעומת שלוש כיום, כשבכל פלוגה ארבע מחלקות. זאת כדי לאפשר פריסה רחבה יותר של הכוחות בשטח הגדול שעליו הם אחראים. לצורך כך תקבל כל פלוגה כלי רכב ייעודיים - מסוואנות ועד לרכבי שטח, וכן יותאמו טכניקות קרביות למשימות של הגדודים הללו, ששונים מגדודי חי"ר בצה"ל במבנה ובייעוד.

קצין בכיר במערך סבור כי יש פוטנציאל גבוה שכבר בשנתיים הקרובות תמונה מפקדת גדוד ראשונה לאחד הגדודים במערך הגנת הגבולות. זאת ועוד: בשנה הבאה, בפעם הראשונה, צפויה לצאת אחת הקצינות המבטיחות במערך לקורס פיקוד ומטה של הקצינים הקרביים בצה"ל שנמשך שנה, ועם סיומו היא צפויה להתמודד על תפקיד מג"ד במערך בשנת 2023. 

בתוך כך, קצינים בכירים מביעים שביעות רצון מהתקדמות הפיילוט של הטנקיסטיות שמיועדות לשרת כפלוגת טנקים מוקטנת בגדוד הקרקל. לדברי קצין בכיר, ניתן לראות שיפור בביצועים של הבנות לעומת הפיילוט הקודם.

בנובמבר ישלים צה"ל את שנת הפיילוט הראשונה, ובפברואר - לאחר שהטנקיסטיות ישלימו פרק של תעסוקה מבצעית בגבול עם מצרים - בצה"ל יגבשו מסקנות להמשך. היעד הוא פלוגה מוקטנת שתפעל בשתי גזרות שונות לאורך הגבול עם מצרים, שבה יהיו בין שישה לשמונה טנקים במשימות שאינן חוצות גדר.