המשא ומתן בין ישראל לחמאס, שמתנהל בתיווך המצרים, נמצא במבוי סתום - ובגבול רצועת עזה נמשכת המתיחות.

לאחר שחודשו בסוף השבוע שיגורי בלוני התבערה מהרצועה, שגרמו לשריפות בעוטף עזה, תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר ביום חמישי בלילה אתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס. בצה"ל אומרים כי הותקפו רכיבים ששימשו את ארגון הטרור למחקר ולפיתוח של רקטות.

במערכת הביטחון אומרים כי בהתאם למדיניות "שינוי המשוואה" שנקבעה לאחר מבצע שומר החומות, צה"ל ימשיך לתקוף מטרות ברצועת עזה באופן עקבי - גם בתגובה להמשך שיגורים של בלוני תבערה.

שלשום, לאחר התקיפה שביצע חיל האוויר, נרשם עוד אירוע אחד של שריפה שנגרמה כתוצאה מבלוני תבערה, ושריפה נוספת פרצה אתמול. ההערכה היא שאם יימשכו שיגורי בלוני התבערה בימים הקרובים - חיל האוויר צפוי לשוב ולתקוף ברצועה.

חודש וחצי חלפו מאז הסתיים מבצע שומר החומות, וניסיונות המצרים להשיג התקדמות במאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס לא נושאים פרי.

בשבוע שעבר חזרה משלחת ביטחונית ישראלית ממצרים, שבה לקח חלק גם ירון בלום, מתאם השבויים והנעדרים. עם זאת, גם לאחר סדרת הפגישו הללו לא נרשמה כל התקדמות.

פעילי חמאס בעזה (צילום: עבד רחים חטיב - פלאש 90)
פעילי חמאס בעזה (צילום: עבד רחים חטיב - פלאש 90)

גורם ביטחוני בישראל אמר ל"מעריב" כי הפערים בין ישראל וחמאס גדולים מאוד, וכי בשלב הזה נראה כי האתגר המצרי להוביל להתקדמות בין שני הצדדים מורכב.

בישראל מתנים את שיקום הרצועה בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים. כמו כן, ישראל מתנגדת לכך שכסף הסיוע הקטארי יעבור ישירות לחמאס - תנאי שבכירי הארגון אינם מוכנים לקבל.

לפיכך, בשלב זה ההערכה המרכזית בישראל היא כי המתיחות מול רצועת עזה תימשך גם בימים הקרובים. במערכת הביטחון נערכים גם לתרחישים חמורים יותר של חידוש ירי הרקטות מהרצועה.

בישראל גם מוטרדים מאוד מהסחורות שעוברות באופן חופשי וללא פיקוח ממצרים לרצועה. זאת כאשר במקביל המעברים מישראל לעזה פועלים במתכונת מצומצמת. החשש בישראל הוא כי בדרך זו נכנסים לרצועה חומרים שונים שעלולים, לצד שימושים אחרים, גם לשמש את תעשיית הנשק המקומית.