משחקים צוללות: הדיווחים השונים על תקיפת כלי שיט בבעלות ישראלית במקומות שונים בעולם מעלים את החשש מעליית מדרגה במלחמה העקיפה מול איראן. האם התקיפות האלה מבשרות כוונה של משמרות המהפכה האיסלאמיות לפגוע ביעדים ישראלים נוספים בעולם? והיכן התופעה הזו מעמידה את ירושלים במלחמתה מול טהרן, וגם בימי משטר הנשיא ג'ו ביידן, מול ארצות הברית? על הדברים האלו שוחח הבוקר (ראשון) מפקד חיל הים לשעבר, אלוף במיל' אליעזר מרום (צ'ייני) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM: "אני מודאג מאוד מהמערכה הימית הזו, היא לא לטובתנו".

"נחזור שנתיים אחורה, ונבין מזה שאנחנו מנהלים מערכה חשאית ימית מול איראן שהתכלית שלה הייתה לפגוע במיכליות איראניות, על פי פרסומים זרים, כדי למנוע מהם להביא דלק לסוריה", אמר מרום. "הדלק הזה נמכר, לפעמים בשווי של כ-150 מיליון דולר למיכלית אחת, ומועבר למימון הטרור של החיזבאללה. באופן הזה,  אנחנו קוטעים את הכסף שמגיע לטרור".

"התחלנו עם זה טוב מאוד, הייתה פעילות חשאית לגמרי, היא נסתרה מכל עין", המשיך. "זה חלק גדול מההבנה של מה זה מב"ם - מערכה חשאית שמאפשרת מרחבי הכחשה. אני לא אומר שזה אני, והצד השני יודע שאני מכחיש וחי עם זה בשלום. גם בחיסול מורנייה היה מרחב הכחשה, זה עבד טוב מאוד, לא קרה כלום. פתאום, עברנו לסוג פעילות טיפה שונה ובמקביל התחילה פטפטת מיותר. צריך לקחת בחשבון גם את זה שממשל טראמפ התחלף וממשל ביידן לא אוהב את הדברים האלה, והוא מדליף את הדברים לתקשורת אחד לאחד".

כלי שיט של חיל הים משתתף בתרגיל (צילום: דובר צה''ל)
כלי שיט של חיל הים משתתף בתרגיל (צילום: דובר צה''ל)

"מה שקורה, זה שהמערכה כבר לא חשאית, ומחייבת את האיראנים להגיב ולכן הם מגיבים על ידי פגיעה במידתיות באופן זהיר כי הם לא מעוניינים בהסלמה מסיבותיהם שלהם, ואז מתפתחת מערכה ימית שהיא לא לטובתנו, אנחנו לא אוהבים את הדבר הזה", הוסיף צ'ייני. "זו הבטן הרכה שלנו. אנחנו לא רוצים שיפגעו באוניות ישראליות ליד הודו, פיליפינים וסין. איך נוכל להגיב לדברים כאלה?".

בתשובה לשאלה שהעלה מגל, על כך שלאמריקאים אולי יש יד מכוונת בהוצאת הסיטואציה הזו משליטה, אמר האלוף במיל': "זו סיבה אחת, לא היחידה. אנחנו גם עשינו כמה טעויות בעניין הזה, וגם בתדרוכי עומק כאלו ואחרים פטפטנו יותר מדי - והדבר יצא משליטה".

על הביקורת של הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גדי איזנקוט, כלפי ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שנטען כי "דיבר יותר מדי" בראיון שהעניק לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" של ערוץ 12, אמר מרום: "זה מדאיג אותי מאוד כי הבסיס שעליו בנוי כל המב"ם הזה הוא חשאיות. ביצענו מבצעים בסדרי גודל שאתם לא יכולים לדמיין, איש לא ידע ודיבר עליהם עד היום, וחלקם הגודל לא פורסם. אפשרנו לצד השני מרחבי הכחשה כאלה שהוא יכול לחיות עם זה. כך מנהלים מערכה חשאית. ברגע שהמב"ם פורץ החוצה, הוא לא שווה, כי הוא לא מאפשר לצד השני להכחיש, ואז זה הופך למערכה גלויה. מערכה גלויה בהיבט של מסחר ימי בין לאומי לא טובה לנו, אנחנו לא טובים בזה".

ג'ו ביידן בנאומו הראשון בקונגרס, בסיום 100 ימי כהונתו הראשונים (צילום: Melina Mara/Pool via REUTERS)
ג'ו ביידן בנאומו הראשון בקונגרס, בסיום 100 ימי כהונתו הראשונים (צילום: Melina Mara/Pool via REUTERS)

המלצתו של מרום לגורמים המדיניים האחראיים להמשך המלחמה: "להמשיך להילחם נגד האיראנים. יש לנו הרבה מטרות, לא חסרות. אנחנו צריכים לעשות את זה בשום שכל, בחשאיות ובשקט. לסתום את הפה, נקודה".

"בוועדת החקירה לצוללות - אקבל צל"ש"

באשר לפרשת הצוללות (תיק 3000) ששמו נקשר אליה, והחקירה נגדו נסגרה מחוסר ראיות, אמר מרום: "אני בעד לחקור הכול, חקרו אותי, סרקו אותי במסרקות ברזל והנה אני מדבר כאדם חופשי. אני חושב שוועדת חקירה, אם יקימו אותה, תוביל לכך שאקבל כמה צל"שים על פעילותי. האירוע שקוראים לו פרשת הצוללות נחקר באופן מאוד יסודי על ידי המשטרה והפרקליטות .אני לא רואה איזה דברים תוסיף ועדת חקירה אבל ישנם אנשים שאומרים אנחנו רוצים לנקות את השולחן לחלוטין, לדעתי? אם אתם כל כך רוצים – בבקשה. אני לא מתנגד להקמת ועדת חקירה אף אחד לא מתנגד לצל"שים אבל אני חושב שהיא מיותרת צריך להמשיך הלאה ולהסתכל קדימה".

קבלת צוללת אח''י תנין, 2014 (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
קבלת צוללת אח''י תנין, 2014 (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בתחילת הראיון אמר עוד הבכיר הצבאי לשעבר: "אתה לא מבין מה עבר עליי כמעט 5 שנים, אי אפשר להסביר את זה במילים. זה עלה לי בבריאות נפשית ופיזית בכל מה שקורה במשפחה, חברים, פרנסה, כלכלה ועוד ועוד. אנחנו תמיד מסתכלים קדימה, אני נשארתי פטריוט של המדינה הזאת, אשאר כזה עד יום מותי ואעשה כל מה שאני יכול ומה שנשאר לי כדי לעשות למען ביטחון המדינה ולשמור עליה כבבת עיני".