במקביל למבוי הסתום של המגעים העקיפים ביניהם, מחליפים חמאס וישראל מסרים באמצעות שיגור בלוני תבערה מצד אחד ותקיפות מוגבלות מצד שני, מה שמעלה את מפלס החשש במערכת הביטחון כי האפשרות להסלמה מחודשת היא מוחשית ביותר.

בצה"ל כבר נערכים לאפשרות הזאת, אף שישראל אינה מעוניינת בהסלמה או במבצע נוסף בעזה. מאידך, הוחלט לא להתפשר ולדבוק בקו שנקבע לאחר המבצע האחרון, שמשמעותו - תגובה צבאית עקבית לאורך זמן לאירועי טרור.

במערכת הביטחון אומרים כי אין להסיק מכך שבכל יממה שבה ישוגרו בלוני תבערה תהיה תקיפה ברצועה, אבל התגובה לאירועי טרור – משיגור בלונים ועד לירי רקטות - תהיה חריפה מכפי שהייתה בעבר.

כבר בלילה שבין שבת לראשון תקף חיל האוויר אתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס ועמדת שיגור רקטות בתגובה לשיגורי בלונים לעבר עוטף עזה. בשלב זה התקיפות מכוונות נגד מטרות לא מאוישות כדי למנוע הסלמה מיידית, זאת במקביל למשא ומתן המתנהל מאחורי הקלעים. ישראל מעוניינת להעביר מסר כי לא תאפשר חזרה לשגרת הטרור כפי שהיה ערב מבצע שומר החומות.

מנגד, נראה שחמאס לא מתכוון לוותר בקלות, והוא ממשיך בשיגור של מספר מוגבל של בלוני תבערה לעבר העוטף ובשלב זה נמנע מירי רקטות.

בישיבת הממשלה אתמול התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לתקיפת צה"ל שלשום ואמר: "אני מבהיר שוב - דברים השתנו. ישראל מעוניינת בשקט ואין לנו שום עניין בפגיעה בתושבי עזה, אבל אלימות, בלונים, צעדות והטרדות למיניהן ייענו בתגובה חריפה".

בנט התייחס להעברות הכספים לרצועה וציין: "אנחנו גם עובדים על פתרון שיאפשר את הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה, אבל ללא מזוודות הדולרים. מזוודות הדולרים זה משהו שירשנו וצריך לעבור מן העולם".

לשיטתו של בנט, הכספים ייכנסו לרצועה בתיווך האו"ם ויגיעו ישירות לתושבים. גורמים בישראל אומרים כי הדיווחים בתקשורת הפלסטינית על התקדמות בנושא העברת הכסף הקטארי לרצועה הם מוקדמים מדי ובשלב זה אין התקדמות משמעותית.

על פי דיווח בעיתון "אל־קודס", האו"ם הוא שיפקח על כך שהכסף הקטארי יועבר לרצועה באמצעות בנקים השייכים לקרן המטבע של הרשות הפלסטינית, ולא באופן ישיר לחמאס.

האו"ם הסכים לקבל על עצמו את העברות הכספים כבר לפני יותר משלושה שבועות, אבל בישראל מדגישים כי האו"ם אינו הבעיה אלא חמאס וקטאר, שהביעו התנגדות למתווה המוצע.

בירושלים מעריכים כי הפערים מול קטאר בעניין העברת הכספים אינם גדולים וכי ההסכמות קרובות, אלא שאין בכך כדי להסיק שגם חמאס יסכים למתווה שיהיה מקובל על כל הצדדים.

לממשלה החדשה אין בעיה עקרונית להעברת הכסף הקטארי, אלא עם המתווה הקודם שלפיו הכסף מועבר ישירות לחמאס ללא מנגנוני פיקוח. בדרגים המדיני והביטחוני בישראל סבורים כי העברת כספים דרך האו"ם ובפיקוחו היא פתרון סביר ועתה נותר לראות אם חמאס יסכים לכך.