צה"ל פרסם היום (רביעי) את סיכום ועדת החקירה בנושא מותו של הנער רון עובד ז"ל, שנהרג מפגיעת אוטובוס במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים באפריל 2019. לאור ממצאי ועדת החקירה, בראשותו של תת אלוף אילן סבג, שהוצגו היום לרמטכ"ל אביב כוכבי ולמשפחתו של עובד, הודיע הרמטכ"ל כי יינקטו צעדים פיקודיים נגד קצינים בכירים.

ממלא מקום קצין חי"ר וצנחנים ראשי בעת האירוע, קצין בדרגת תת-אלוף, יינזף פיקודית, מפקד האוגדה בעת האירוע, קצין בדרגת תת-אלוף, יקרא לשיחה פיקודית, מפקד החטיבה בעת האירוע, קצין בדרגת תת אלוף כיום, יינזף פיקודית ואינו יעלה כמועמד לתפקיד מפקד אוגדה כפי שתוכנן, מפקד בסיס האימונים החטיבתי בעת האירוע וקצין בדרגת אלוף-משנה כיום, יינזף פיקודית וכן יעוכב קידומו לדרגה בשנה.

בנוסף, הרמטכ"ל הביע צער עמוק על מותו של המלש״ב רון עובד ז״ל במהלך הגיבוש לחטיבת הצנחנים וקיבל במלואם את ממצאי ועדת החקירה שקבעו כי נסיעתו של האוטובוס האזרחי ופגיעתו באוהל בו שהה המלש"ב רון אליהו עובד ז"ל היא הגורם הישיר לתאונה. הועדה קבעה כי אין קשר ישיר בין התקלות והשגיאות עליהן הצביעה ביחס לניהול המיון, לבין מותו המצער של רון ז"ל.

עוד הוסיף הרמטכ"ל כי התקלה המרכזית באירוע זה נוגעת ביסודיות ובדייקנות של מימוש פקודות צה"ל, וכן שבעקבות התקלה התרחשו שגיאות נגררות ביום המיון הראשון. כוכבי קבע כי התקלה בהבנת תיק המיון המקצועי לא נעשתה בזדון או בכוונה וכי היה מצופה מהמפקדים ומגורמי המטה להפגין דייקנות ומקצועיות גבוהה בשלב ההכנות.

כוכבי אף קבע כי ההתייחסות לפקודות הכתובות לא הייתה מספקת וכי התייחסות רצינית לפקודות היא "ביטוי של מקצוענות ומצוינות וציווי שיש למלא בכל תחום. גם כתיבת הפקודות חייבת להיעשות באופן מקצועי ובהיר, ובאופן שימנע אי הבנות כפי שאירע במקרה הנוכחי".

לסיום סיכם הרמטכ"ל: "רון עובד ז"ל נהרג בנסיבות טראגיות עקב רשלנותו לכאורה של נהג האוטובוס האזרחי. לצד זאת, ועדת החקירה חשפה פערים ותקלות המחייבים טיפול מערכתי במטרה להשתפר בעתיד ולהפיק הלקחים הנדרשים".