ראש המל"ל לשעבר אלוף (מיל') גיורא איילנד שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM וגינה את התנהלותו של בנימין נתניהו בכל הנוגע ליחסים עם ירדן: "כל גורמי המקצוע תמכו בסיוע לירדן, אבל זה נעצר אצל נתניהו. שיקוליו היו שגויים, הגבול הירדני שקט הודות לסיוע ההדדי".

איילנד פתח ואמר כי "בישראל לא ידעו להעריך את תרומתה העצומה של ירדן לביטחון של מדינת ישראל, רק תחשבו מה היה קורה אילו ירדן הייתה מדינה עוינת כמו לבנון, הגבול עם ירדן הוא הארוך ביותר בישראל ורק העלות של שמירה על הגבול הייתה מכניסה את ישראל לקשיים".

הוא הוסיף: "דבר שני שלא הבינו בישראל זה הרגישות הירדנית למספר נושאים שמבחינת בית המלוכה הם חלק מהבסיס לקיומו וללגיטימיות שלו. חלק מהפגנת הזלזול הישראלי בבית המלוכה ובדברים שהם רגישים אליו הוא טעות. בנושא יחסי ישראל־ירדן, כל טעות אפשרית שנעשתה אנחנו עשינו וכל האחריות לכל הדברים שלא נפתרו היא שלנו".

איילנד הסביר על הסיוע שמעניקה ישראל לירדן בתחום המים: "ירדן נמצאת במצוקת מים קשה שנים, אך היא גדלה בשנים האחרונות, המחסור במים הוא לא בפריפריה של המדינה. במשך שמונה שנים, היא ביקשה מישראל בתחינה להגדיל את כמות המים. ראש רשות המים תמך בסיוע לירדן. למה לא לתת להם? כל גורמי המקצוע במדינת ישראל וגם השרים תמכו ואפילו בהתלהבות בהיענות לבקשה. הכל נעצר אצל נתניהו, שיקוליו ודאי לא נכונים. הגבול הירדני שקט כי אנחנו עוזרים להם והם מסייעים לנו, וזה דבר שהוא חיוני מאין כמוהו, טוב לשמור עליו".  

על סוגיית אדמות נהריים אמר: "ניתן היה לפתור את הבעיה לפני שנתיים, באחריות. הייתה הצעה ישראלית שמסוגלת הייתה לתת לירדנים תמורה עם נראות רלוונטית שהייתה מצילה את העניין. הנושא לא התקדם משום שגורמים בישראל ברמה הבכירה לא רצו לקדם את ההסדר".

הוא הוסיף: "בנושא יחסי ישראל ירדן, כל טעות אפשרית שנעשתה אנחנו עשינו וכל האחריות לכל הדברים שלא נפתרו היא שלנו, ואני לא יודע איזה שיקולים מוזרים אם בכלל היו למדינת ישראל, במקרה של נתניהו בעיניי הנושא של ירדן מוזר ותמוה. הגבול עם ירדן שקט משום שאנחנו עוזרים להם והם עוזרים לנו, אנחנו עוזרים להם בעיקר במידע כזה או אחר שאמור למנוע חתרנות מכל מיני גורמים עוינים בירדן והם עוזרים לנו בזה שהם שומרים על הגבול – זה חיוני".

על ההתקדמות המפתיעה ביחסים עם נשיא טורקיה ארדואן אמר: "אצלו ודאי הכול אישי, היחסים שלו עם נתניהו היו רעים ועכשיו יש נשיא חדש וממשלה חדשה אבל זה נובע מכך שארדואן של לפני 10 שנים שם את הכותרת 0 אויבים, אני אהיה חבר של כולם וכולם יצטרכו אותי, הוא הפך לאויב של כולם והוא די במצוקה. המצב בטורקיה לא מעודד, הוא כן זקוק לארה"ב וגם נפגש עם ביידן ומבין שישראל מפתח לנורמליזציה עם עוד גורמים וזה בא מהמקום הזה. טוב שזה בא".

על ראש המל"ל החדש ד"ר איל חולתא, אמר: "אני לא מכיר אותו, אני נוטה לקבל את כל הסופרלטיבים שאומרים עליו. אני בטוח שהוא אדם נבון ומוכשר, כנראה עם יכולות מבחינת היכולת ללמוד מהר נושאים חדשים. אני מסכים באופן כללי, שצריך להבין שמי שבא מהצבא מכיר מספיק טוב את המוסד והשב"כ אבל בעיקר מכיר את היכולות הצבאיות של מדינת ישראל ומי שבא מהמוסד או מהשב"כ מכיר דברים בגזרה מאוד צרה. תפקיד ראש המל"ל הוא לאו דווקא בתחום הביטחוני אלא בתחום המדיני לא פחות, מי שאין לו ניסיון יותר יתקשה אבל אם אדם מוכשר ויש אמון רב של רה"מ בו, נאחל לו בהצלחה".